Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Ny kapital skal holde Samsø rute sejlende

Ny kapital skal holde Samsø rute sejlende
Dobbelt så mange skal sejle med Issehoved, for at gøre ruten rentabel

Mandag 9. januar 2017 kl: 12:28


En kapitalforhøjelse på ca 2 mio kr. og et banklån på knap en mio. kr. er nødvendig for at sikre, at katamaranfærgen Issehoved kan genoptage sejladsen mellem Aarhus og Samsø. Det kom frem på et orienteringsmøde om rutens fremtid sent fredag.

Med en gæld på 2,6 mio kr og en tom pengekasse, er det nødvendigt for Samsø-Aarhus Expressen at hente ny kapital ind i selskabet for at kunne genoptage sejladsen i slutningen af april.
Kapitaltilførslen er på plads dels gennem en kapitalforhøjelse på ca. 2 mio. kr., dels gennem en bankkredit på 850.000 kr.
Det kom frem på det orienteringsmøde, som blev afholdt for indskydere og øvrige interesserede på Samsø i fredags, fremgår det af Samsø Posten.

Ruten, der startede i fjor med indsættelsen af katamatamaranskibet Issehoved, hlev hurtigt ramt af tekniske problemer og var ude af drift 18 dage i højsæsonen. Det kostede såvel i form af udgifter som af manglende indtægter.

I alt nåede Issehoved at transportere 19.000 passagerer, inden bestyrelsen i slutningen af oktober besluttede at lade lægge skibet op for vinteren. Det var ikke en del af planen, men beslutningen blev truffet på grund af manglende passagerer og behovet for at give skibets tekniske installationer en overhaling.

På orienteringsmødet kom det også frem, at der skal sælges 38.000 billetter til Issehoved for at ruten bliver rentabel. Det er dobbelt så mange som sæsonen i fjor.

Målet med ruten har fra starten været at sejle året rundt. Men med meget lave passagerer tal i vinterhalvåret, synes et statsligt tilskud nødvendigt.

Venstre og de konservative i Samsø Kommune har dog stillet en række krav til bestyrelsen for Samsø Expressen for at ville fremme en ansøgning om at få del i puljemidler fra Trafikstyrelsen. Disse krav arbejder bestyrelsen nu på at indfri, så en ansøgning kan sendes inden fristen 1. februar.

Kilde: Samsø Posten


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- ITF i hårdt angreb på ukrainsk løndumping
- EU: Afgørelse om Hamburg Süd køb på vej
- Myndigheder blokerer Eimskip opkøb
- Hanjins obligationsejere kan få milliardtab
- Evergreen tror på optur
- Fejl på broen årsag til DFDS kollision
- USA sender flådegruppe til Sydkinesiske Hav
- Ukrainske søfolk underbyder markedet
- Øresundsfærger gøres klar til batteridrift
- Russiske FAS laver vejledning for skibsfart
- Oliespild: Miljøet slap heldigt
- Victoria nu slæbt til Lindø uden nyt oliespild


Dagens mest læste

- Fejl på broen årsag til DFDS kollision
- USA sender flådegruppe til Sydkinesiske Hav
- Vandflyrute forventer 15.000 passagerer
- Maraship Crewing klar med ny satsning
- Konference om ballastvandskonventionen


Ugens mest læste

- Ukrainske søfolk underbyder markedet
- Ballade i Norge om nye kystvagtskibe
- Maersk bygger verdens største jack-up rig
- Ups - hvor er skroget…
- Bjærgningsplan for containerskib udebliver
- Miljøskibe kan holde fri. Video fra slæb
- Victoria nu slæbt til Lindø uden nyt oliespild
- Fiskene skal leve hele vejen hjem
- Sailing Yacht A tilbageholdt i Gibraltar
- RAL får leveret sidste skib fra Polen
Klik venligst
Klik venligst