Konference om kobling af transportformer
Havneselskabet ADP - der tæller havnene i Nyborg, Middelfart og Fredericia - sætter nu fokus på koblingen af nærskibsfarten med det infrastrukturelle bagland ved Taulov i Fredericia. Det sker på en national konference, som afholdes i Fredericia d. 9. marts.
”Vi går forrest med en national konference om koblingen af transportformer, fordi vi kan se et stort potentiale i afhjælpning af trængslen på de danske motorveje ved at koble vejgodstransport med andre transportformer. Mange virksomheder har fokus på effektivt at få transporteret varer og gods rundt, men mobiliteten på de danske veje er under pres på grund af trængsel. Derfor sætter vi nu fokus på at øge mobiliteten gennem koblingen af transportformer til gavn for virksomheders vækst og konkurrenceevne”, siger Nils Skeby, CEO i ADP A/S.
Målgruppen for konferencen er den danske rederisektor, transportsektoren og større virksomheder med transportbehov. Afsættet for konferencen er koblingen af transportformer og aflastning af de danske veje gennem øget transport af gods via søvejen. De danske havne har overkapacitet, og vores veje er pressede pga. trængsel, så hvis vi tænker i smartere transport-værdikæder, og sikrer, at vi udnytter nærskibsfarten til transport af gods, så vil det mindske trængslen og dermed gavne samfundet.
Når den danske transport- og logistiksektor og øvrige erhvervsvirksomheder mødes til konference om koblingen af transportformer den 9. marts 2017 er det ikke tilfældigt, at det sker i Fredericia. Fredericia ligger centralt i Trekantområdet og er et geografisk knudepunkt, hvor infrastrukturen forbinder Danmark med resten af Europa. Med nem adgang til motorveje, jernbane og én af Danmarks største erhvervshavne er området hjemsted for en række store virksomheder som Carlsberg, Arla, Shell, Dong Energy og ikke mindst store dele af den danske transport- og logistiksektor.
Beliggenheden i ét af Danmarks infrastruktur-knudepunkter er netop afsættet for konferencen. Fredericia Havn er én af Danmarks største gennemstrømningshavne, og de vigtigste forretningsområder er Ro/Ro aktivitet mellem Danmark og Baltikum, betydelig containeraktivitet til og fra europæiske havne, udskibning af olie og benzinprodukter, samt lagring og udskibning af tørbulk, herunder korn, foderstoffer, salt og biomasse. 9,5 mio. tons gods passerer årligt gennem ADPs tre havne.
Kilde: ADP