Kunstige næser fortsætter svovl-snifferiet
Det vil fortsat være forbundet med stor risiko for at blive opdaget, hvis skibe i de største danske farvande udleder for meget svovl. Det skyldes, at miljøministeren har besluttet at lade en kunstig næse på Storebæltsbroen og på fly eller droner fortsætte med at sniffe efter svovl-syndere.
”Overvågningen er vigtig, fordi svovl er skadelig for miljøet og for menneskers sundhed, men også fordi vi skal sikre lige konkurrencevilkår i skibsfarten. Reglerne skal overholdes, og det må ikke kunne betale sig at snyde. Derfor har vi prioriteret at fortsætte en indsats, som ellers stod til at udløbe,” siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.
Overvågningen af skibes udledning af svovl med kunstige næser blev sat i værk i sommeren 2015 som led i bekæmpelsen af ulovligt høje udledninger. Det skete, fordi grænsen for svovlindhold 1. januar blev reduceret til 0,1 pct.- eller 90 pct mindre end tidligere -
i Østersøen, Nordsøen eller i farvandene omkring USA.
Siden de nye regler trådte i kraft er indholdet af svovl i luften over Danmark halveret og Danmarks Rederiforening er godt tilfreds med, at Miljøministeren forlænger sniffer-ordningen:
”Det er meget positivt, at regeringen nu afsætter ressourcer til at fortsætte den afgørende overvågning af potentielle svovlsyndere i danske farvande i 2017. Det kan ramme danske rederier hårdt på konkurrenceevnen, hvis de skrappe og dyre svovlkrav ikke følges op med en kontant håndhævelse fra myndighederne side. Næste skridt bliver at få iværksat et effektivt og globalt håndhævelsessystem, så vi er klar, når de nye internationale svovlkrav træder i kraft om kun tre år. Hårde sanktioner bliver afgørende, hvis vi skal fjerne incitamentet til at snyde med brændstoffet”, siger adm. direktør i Danmarks Rederiforening Anne H. Steffensen.
FN´s Søfartsorganisation IMO har besluttet, at fra 2020 må skibe maksimalt sejle på brændstof, der indeholder 0,5 procent svovl mod 3,5 procent i dag. Dog undtaget skibe, der anvender ren teknologi, fx ved at installere en såkaldt scrubber, som renser skibsrøgen. Den lavere grænse på 0,1 pct. vil fortsat gælde i Østersøen, Nordsøen og i de amerikanske farvande.
Kontrollen med skibenes brændstof har indtil videre ført til, at Miljøstyrelsen har politianmeldt 13 rederier for brud på svovlreglerne.
Hvis snifferne opdager et for højt svovlindhold i skibsrøgen, bliver der sendt besked til anløbshavnen, hvor miljømyndigheder så kan udtage olieprøver for at tjekke svovlindholdet.
Kilde: Danmarks Rederiforening