Maersk-CEO: Ingen opkøb i 2017
Maersk vil i det kommende år være så travlt optaget af at integrere Hamburg Süd i forretningen, at det ikke kommer på tale at deltage i eventuel yderligere konsolidering i container-sektoren i 2017. Det fastslår Søren Skou, CEO i Maersk-gruppen i et interview med Bloomberg fra topmødet i Davos.
Antallet af konsolideringer blandt containerrederierne i 2016 kom bag på chefen for verdens største af slagsen, Søren Skou, CEO i Maersk-gruppen. "Vi var alle meget overraskede over antallet af konsolideringer i fjor. Vi så i alt seks transaktioner annonceret i løbet af året. Vi gik ind i 2016 med 16 globale containerrederier af betydning og omkring syv af blev enten opkøbt eller indgik i konsolideringer i løbet af året,” siger Søren Skou i et interview med Bloomberg TV fra topmødet i Davos.
På Bloombergs spørgsmål om, hvorvidt Maersk kommer til at deltage i konsolideringer i 2017, svarer Søren Skou: "Vi har bestemt brug for at absorbere købet af Hamburg Süd, inden vi gør andet. Vi forventer at have myndighederne godkendelse af opkøbet i slutningen af i år, og derefter kan vi gå i gang med integrationen”.
Så derfor vil Maersk ikke kigge efter nye muligheder på området før tidligst i 2018, bekræfter Søren Skou i Bloomberg-interviewet.
Selv om Maersk-chefen forventer, at efterspørgslen på containermarkedet vil stige en smule i forhold til i fjor, betyder det ikke nødvendigvis, at fragtraterne fortsætter den stigning, der er set siden priskrigen kulminerede i marts i fjor. “Det der for alvor betyder noget for fragtraterne er, hvordan rederierne vælger at udnytte kapaciteten. Der er masser af ledig kapacitet på markedet, så hvis du vil bruge mere, kan du sagtens gøre det,” siger Søren Skou.
Om fremtiden for Maersk Energi efter opsplitningen mellem gruppens energi- og transportselskaber, siger Søren Skou, at intet endnu er afgjort, men at Maersk Energy mest sandsynligt bliver børsnoteret.
Se hele Bloombergs TV-interview med Søren Skou herunder og hør blandt andet om han tror, Trump vil udløse en handelskrig med Kina.
Kilde: Bloomberg