Kinesiske Cosco bejler til Orient Overseas
Den statsejede kinesiske Cosco Group er i forhandlinger om at overtage Orient Overseas. Cosco er angiveligt parat til at betale mere end 4 mia. Dollar for det Hongkong baserede Orient Overseas, der er verdens niende største containerrederi, skriver Wall Street Journal.
Konsolideringen blandt verdens største containerrederier synes at fortsætte i jagten på større lønsomhed i den pressede sektor. Cosco, der er verdens fjerde største containerrederi efter sammenlægningen med China Shipping i december 2015, er i forvejen medlem af samme alliance som Orient Overseas, “Ocean Alliance”, der også omfatter franske CMA CGM og Evergreen Marine. De to sidstnævnte skulle ifølge Wall Street Journals kilder også være interesserede i Orient Overseas, men Cosco skulle være den mest sandsynlige køber.
Og efter at have sikret sig en låneramme på 26 mia. dollar i China Development Bank i sidste uge, savner Cosco ikke likviditet til opkøbet.
Selvom Orient Overseas i dag er verdens 9. Største containerrederi med en markedsandel på 2,8 pct. er det ifølge analytikere ikke stort nok til at kunne konkurrere på det hårde marked.
I løbet af de sidste par år er rederier i nogenlunde samme størrelse som Orient Overseas blevet sammenlagt eller opkøbt af større spillere. CMA CGM købte Nettune Orient Lines, Hapag-Lloyd AG fusionerede med United Arab Shipping Co. og Maersk Line købe fornylig Hamburg Süd.
Rygterne om et snarligt opkøb af Orient Overseas har fået aktierne i rederiets moderselskab, Orient Overseas International Ltd., til at stige med næsten 30 pct. på Hong Kong børsen.
En talsmand for Orient Overseas afviser dog i dag overfor mediet Splash, at der skulle være forhandlinger i gang. Det samme gør en talsmand for Cosco, der siger, at selskabet ikke kender til, at der skulle være en aftale på vej.
De gentagne forlydender om salget af Orient Overseas er omtalt i såvel Wall Street Journal som i den kinesiske erhvervsavis Caixin.
Kilde: Wall Street Journal & Splash