Danmark på vej mod miljørigtig ophugning
I dag behandler Folketinget et nyt lovforslag fra miljø- og fødevareministeren om at tiltræde Hong Kong-konventionen fra 2009. Globale regler skal sikre, at mennesker og miljø bliver bedre beskyttet, når skibe skal ophugges.
”Med Danmarks tiltrædelse sender vi et stærkt signal til andre lande, om at det er vigtigt at prioritere forsvarlig ophugning af skibe. Jo flere lande, der tiltræder, jo hurtigere kan konventionen træde i kraft”, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.
Det har taget lang tid, men nu er Danmark på tærsklen til at tiltræde Hong Kong-konventionen, der på globalt plan skal sikre, at mennesker og miljø bliver bedre beskyttet, når skibe ophugges. Hvis lovforslaget vedtages, forventer regeringen, at Danmark kan tiltræde konventionen i løbet af foråret.
På verdensplan bliver ca. 1.000 handelsskibe hvert år hugget op, og værdifulde materialer som stål bliver brugt igen. Langt de fleste skibe sendes til Asien og bliver ophugget under uordnede forhold i f.eks. Bangladesh.
Danskopererede skibe bliver typisk ophugget på værfter i Indien, Kina og Tyrkiet, men også en lille del i Danmark. Ifølge Danmarks Rederiforening sendes i alt cirka 10 danske skibe til ophugning om året, og Rederiforeningen ser frem til, at Danmark tiltræder Hong Kong-konventionen.
”Det er rigtig positivt. Omkring 70 procent af verdens skibsophugning foregår i tredjeverdenslande, og globale regler er afgørende for at sikre, at det sker på en forsvarlig måde. Vi skal derfor presse på for at flere lande følger trop, så konventionen kan træde endeligt i kraft. Det er nødvendigt for at forbedre forholdene globalt. Indtil det sker, opfordrer vi alle vores rederier til frivilligt at overholde kravene i konventionen”, siger adm. direktør i Danmarks Rederiforening Anne H. Steffensen.
Dele af Hong Kong-konventionen er allerede vedtaget i EU med den såkaldte Skibsophugningsforordning, og med Danmarks ratificering af konventionen er det håbet, at flere lande på globalt plan også vil tiltræde konventionen.
Kilde: Danmarks Rederiforening