Stop idealiseringen af kaptajnen
Kaptajnen tildeles helterollen - eller er skurken - når voldsomme hændelser til søs beskrives. Ikke blot af medierne, men også af rederierne. Det skal der gøres op med, mener Havarikommissionen.
Ikke mindst skal der gøres op med opfattelsen af, at kaptajnen er garant for skibets sikkerhed, “fordi kaptajnens magt til at handle og adgangen til viden i stigende grad bliver begrænset”, skriver Øssur Jarleivson Hilduberg, undersøgelseschef i Den Maritime Havarikommission i en kronik i “Søfartens Ledere”
Han kritiserer i kronikken ikke blot medierne, men også rederierne for en “idealiserende og til tider romantiserende fortælling” om kaptajnen og opfordrer til, at den bliver mere nuanceret.
Han peger på, at kaptajnen hurtigt blev forsøgt udlagt som skurken efter Costa Concordia´s forlis i 2011.
“Der var andre fortællinger i spil, hvor ulykken blev set som værende et resultat af de kommercielle nødvendigheder, som krydstogtskibe arbejdede under; men denne vinkel på ulykkesfortællingen blev aldrig dominerende,” påpeger Havarikommissionens undersøgelseschef.
Og det var ikke alene medierne, der fejlede her, mener han: “Den samme fortælling eksisterer også i søfartserhvervet, hvor rederier ofte fælder dom over og skaber fortællinger om kaptajnen som helten eller skurken,” siger Øssur Jarleivson Hilduberg.
Imidlertid viser Havarikommissionens undersøgelser ofte, fortsætter undersøgelseschefen, “ at der er nuancer om kaptajnens ansvar, og det handlerum han har, som giver anledning til at betvivle validiteten af de gængse fortællinger om kaptajnen”.
Havarikommissionens pointe er, at den idealiserede fremstilling af kaptajnen fastholder et billede af, at sikkerhed og ulykker udgår fra det enkelte menneske og derved står i vejen for en bredere forståelse af ulykkers opståen og hvordan de skal håndteres.
Kilde: Søfartens Ledere
Læs hele kronikken her