Scandlines' to nye hybridfærger i drift
Søndag aften den 5. februar 2017 gik Scandlines’ to nye hybridfærger M/F Berlin og M/F Copenhagen i ordinær drift på ruten Gedser-Rostock. Siden afleveringen af skibene har der været planlagt et mindre værftsophold for at færdiggøre de tekniske installationer.
I maj og december 2016 indsatte Scandlines to nye færger på ruten Gedser-Rostock. I forbindelse med færdiggørelsen på det fynske værft FAYARD A/S blev der installeret en batteripakke, så skibene i dag sejler som hybridfærger. Dette arbejde er nu afsluttet, og de to færger gik søndag aften i ordinær drift på ruten Gedser-Rostock.
De to nye færger drives af Scandlines’ hybridsystem, der kombinerer brugen af dieselgenerator og batteriinstallation. Hybridsystemet sørger for, at dieselmotoren udnytter brændstoffet mere effektivt samtidig med, at der er en redundant strømforsyning, hvis en dieselmotor skulle stoppe utilsigtet. Sammen med andre optimeringstiltag er færgernes brændstofforbrug blevet reduceret til næsten en tredjedel per overfart per bil sammenlignet med de hidtidige færger på ruten.
De to nye færger har også begge installeret et røgrensningsanlæg, den såkaldte closed-loop-scrubber. Røgrenseren vasker mindst 90 procent af svovl og partikler ud af færgens udstødning og sender i den forbindelse vanddampe op af skorstenen.
Med en ydelse på 18.000 kW sejler færgerne op til 22 knob (cirka 41 km/t), så de 48,9 km på ruten tilbagelægges på 1 time og 45 minutter. Færgerne har plads til 460 personbiler eller 96 lastbiler, så kapaciteten er mere end fordoblet. Der sejles nu op til 21 daglige afgange.
Kilde: Scandlines