Lettere at få erstatning for hav-forurening
Et internationalt regelsæt vil gøre det lettere at få erstatning efter skader med farlige eller skadelige stoffer i forbindelse med søtransport. EU er nemlig nu på ved med en tilladelse til at ratificere den konvention, der skal sikre ensartede regler omkring ansvar for oprydning efter forurening.
Konventionen om ansvar for erstatning i forbindelse med søtransport af farlige og skadelige stoffer (kaldet HNS-stoffer) skal blandt andet sikre, at det bliver lettere for eksempelvis fiskere at få erstatning efter forureningsulykker. I Danmarks Rederiforening, der har været med i arbejdet omkring konventionen, siden den blev formuleret, glæder man sig over udviklingen.
”Det er glædeligt, at EU bakker op om konventionen, og vi ser frem til en snarlig ratifikation. Danmarks ratifikation vil sende et signal om, at vi er en søfartsnation, der ønsker at fremme global regulering af ansvar for forurening til søs. Som Danmarks mest globale erhverv er verdensomspændende løsninger vigtige, og her er IMO værktøjet til at skabe lige rammer for søfarten på tværs af kloden”, siger Henriette Ingvardsen, erhvervsjuridisk chef i Danmarks Rederiforening.
Konventionen indebærer, at skibe, der transporterer farlige eller skadelige stoffer, skal udstyres med et forsikringscertifikat, der viser, at skibet har en gyldig ansvarsforsikring. Samtidig skal der etableres en international fond, der skal yde erstatning, hvis erstatningskravet overstiger redernes ansvarsgrænse. Midlerne i fonden skal komme fra importørerne af HNS-stofferne. Danske virksomheder, der modtager farligt gods ad søvejen, vil således også komme til at bidrage til fonden.
Kilde: Danmarks Rederiforening.