Først gymnasiet, så på Maskinmesterskolen
Cirka halvdelen af de studerende, der starter på maskinmester-uddannelsen i Aarhus, har gymnasial baggrund. For dem er mødet med værkstedsskolens svejsekabiner og metaldrejebænke første stop på vejen mod drømmen om en teknisk lederuddannelse.
På Aarhus Maskinmesterskole (AAMS) kalder man 1. og 2. semester for værkstedsforløbet, fordi næsten al undervisning foregår i værkstederne. Det er her, de studerende med gymnasial baggrund starter uddannelsen, og først på 4. semester – efter en grundig indføring i en række håndværksmæssige færdigheder og ni måneders virksomhedspraktik – kommer de på hold med studerende fra samme årgang, som har svendebrev.
Netop denne symbiose af færdigheder, som mikset af studenter og håndværksuddannede udgør, er en styrke, som kommer til at gavne det projektorienterede studiegrupper igennem hele uddannelsen.
”Værkstedsskolen har været en fantastisk mulighed for mig. At komme hertil fra gymnasiet med en utilfredsstillet teknisk interesse har været en åbenbaring”, siger 20-årige Jacob Kraft Andersen, som dimitterede fra Alslund Gymnasium i Sønderborg i sommeren 2016. Især fremhæver han det stærke sammenhold på holdet og de kompetente undervisere som årsager til, at de første måneder på Aarhus Maskinmesterskole har været en fornøjelse.
Han bakkes op af Bjarke Andersen fra parallelklassen:
”Der formidles på en anden måde her end i gymnasiet, og her er en særlig værkstedsjargon, som jo er en spændende ny verden for os. Det er med til at ryste os mere sammen. Men der stilles også høje krav til os. Underviserne står ikke bare og holder foredrag men kræver at vi bestiller noget og lærer nogle færdigheder, som er helt nye for os,” siger Bjarke.
Læs hele reportagen fra Aarhus Maskinmesterskole herunder:
Kilde: Aarhus Maskinmesterskole