Ny container gigant i Alibaba samarbejde
Det franske containerrederi CMA CGM går nu i Maersk Lines fodspor, og har underskrevet en aftale med den kinesiske internetgigant Alibaba om digitale services, der skal muliggøre online booking af containerplads.
Maersk Line var det første containerrederi, der gik i samarbejde om udvikling af digitale services med det kinesiske internetfirma, Alibaba, der er blandt verdens største.
Nu følger så CMA CGM, der oplyser, at rederiet har indgået en hensigtserklæring (memorandum of understanding) med Alibaba om et samarbejde på det digitale område via Alibabas OneTouch platform.
De to firmaer siger, at de vil tilbyde online booking af fragt på to af rederiets fragtruter fra Kina til Middelhavet og Adriaterhavet.
Det fremgår ikke af pressemeddelelsen fra CMA CGM, hvornår parterne forventes at underskrive en egentlig aftale og dermed heller ikke, hvordan den nye digitale service bliver lanceret.
Maersk Line og Alibaba startede deres samarbejde 22. December, hvor kinesiske kunder på fik mulighed for at booke containerplads via Alibaba´s OneTouch platform på udvalgte ruter.
Samarbejdet flugter med Maersk´s strategi om at indtage en digital førerposition i branchen og testen af online booking har hidtil været en succes. “Digitalisering er trenden fremadrettet, og vil vil fortsætte med at investere i det. Vi skal løfte investeringerne på området og blive leder på området for digitalisering af shippingprocessen, sagde Mike Fang, der er topchef for de kinesiske aktiviteter hos Maersk Line, til Bloomberg News, tirsdag.
Kilde: CMA CGM og redaktionen.