Hanjin nu erklæret konkurs
Et endelig punktum for 40 års eksistens som rederi blev sat i dag, da retten i Seoul erklærede Hanjin konkurs. Alle kreditorer blev bedt om at indmelde deres krav senest 1 maj.
For ikke langt tid siden var Hanjin verdens 7. Største containerrederi. I dag i retten i Seul sluttede det hele med et konkursbo, der - efter frasalg af det meste af det, der var noget værd - står afpillet tilbage.
Nu vil retten udpege en konkursbestyrer, der skal sørge for at få mest muligt ud af de aktiver, der fortsat er tilbage. “Vi vil gøre en indsats for at kreditorerne kan blive honoreret efter en fair likvidationsproces,” sagde retten i Seoul.
Vurderingsselskabet VesselValue opgør værdien af Hanjins nu stærkt reducerede flåde til 986 mio. dollar. Flåden omfatter nu blot 42 skibe: 29 containerskibe og 13 bulkere. Meget langt fra Hanjins storhedstid som 7. største containerrederi med en flåde på 97 containerskibe og 44 bulkere.
PriceWaterhouseCoopers vurderer, at konkursboet kan indbringe ca 1,6 mia. dollar.
Hanjin gik i betalingsstandsning i august i fjor med en gæld på 5,4 mia. dollar, da kreditorer og banker stoppede for nye lån.
Uden likvider blev Hanjin lammet øjeblikkeligt. Og selvom der i princippet var mulighed for at selskabet kunne køre videre, f.eks. med hjælp fra den sydkoreanske statskasse, var det reelt slut:
“Når pengestrømmen stopper øjeblikkeligt, resulterer det i, at selskabet ikke kan købe brændstof, at skibene ikke kan gå i havn og at kunderne øjeblikkeligt går til konkurrenterne,” siger Lars Jensen fra Sea Entelligence Consulting til BBC News.
Hanjin´s kollaps er det største, industrien har set og forårsagde chockbølger. Men det kom som et resultat af den årelange krise, der har medført overkapacitet, lavere fragtrater og højere gæld i rederierne.
Spørgsmålet var derfor ikke, skriver BBC News, om et af de store containerrederier ville gå neden om og hjem, men hvilket… Den tvivlsomme ære gik altså til Hanjin, Sydkoreas største containerrederi.
Og selv om ikke mindst fagforeninger i Sydkorea protesterede, gik regeringen ikke ind og skød nye penge i Hanjin. Og det er også tvivlsomt, om det ville have hjulpet: “Hvis du skal sende fragt rundt i verden, ville du så vælge Hanjin,” spørger Greg Knowler, maritim handelsanalytiker hos IHS og svarer selv: “Jeg tror ikke, det kunne være blevet reddet.”
Men. Den enes død, den andens brød. Greg Knowler peger på, at kollapset i verdens syvende største containerrederi kan have været heldigt for resten af industrien. “Det måtte komme, det var hvad der i høj grad var brug for,” siger han og peger på, at Hanjin´s konkurs har en god chance for at bringe den globale overkapacitet ned på et bæredygtigt niveau.
Kllder: Tradewinds & BBC News.