Øresundsfærger gøres klar til batteridrift
HH Ferries har haft færgerne Tycho Brahe og Aurora taget ud af drift på Helsingør-Helsingborg ovefarten for at forberede dem for batteridrift. Færgerne skal sejle på strøm til sommer.
”Vi valgte at tage færgerne ud af drift et par døgn for til gengæld at kunne montere battericontainerne allerede nu. Det gav os mulighed for at få færgerne ud at sejle igen hurtigst muligt, idet teknikerne herefter kan arbejde videre i og omkring containerne, selvom færgerne er i normal drift mellem Helsingborg og Helsingør,” siger adm. direktør Henrik Rørbæk, HH Ferries Group.
De grundlæggende installationer, der skal forbinde teknikke i containerne på dækket med skibenes motorrum blev foretaget i september i fjor.
Efter planen skal en af færgerne kunne sejle på strøm fra batterierne, inden sommersejlplanen træder i kraft.
Og så bliver HH Ferries - ifølge adm. dir. Henrik Rørbæk - det første rederi i verden, der indfører batteridrift på en rute med en så højintensiv fartplan.
Ombygningen af de to færger er den største enkeltstående projektinvestering i virksomhedens historie og forventes at udgøre næsten 300 mio. svenske kr. Projektet får støtte fra INEA, som er EU’s forvaltningsorgan for innovation og netværk, med et beløb på ca 120 mio. svenske kr. Kilde: HH Ferries