Forsvindende få LNG-drevne skibe i drift
En opgørelse fra norske DNV GL viser, at ud af verdenshavenes 55.000 skibe, er blot 100 drevet frem af LNG som primært brændstof. Alt for få til at få indflydelse på miljøet.
En undersøgelse fra DNV GL viser ganske vist, at der er 101 LNG-drevne skibe bestilt eller under bygning til levering inden 2020, men det batter ikke langt for skibsfarten i bestræbelserne på at kunne nå FNs klimamål, bemærker selskabet.
“For at udledningerne fra skibsfarten skal reduceres nok til at opfylde klimamålene, må lagt flere gå over til gas,” siger DNV GL ifølge TU, Norge.
Men det er tvivlsomt, om det vil ske: “Vi tror på, at LNG vil eksisterer som et alternativ, men vi tror ikke, at der kommer en kæmpe bølge af LNG-drevne skibe på markedet,” siger Peter Sand, chefanalytiker i Bimco til Maritime Danmark.
LNG-drift er en af måderne til at nå en opfyldelse af kravet om en reduceret svovludledning, der træder i kraft i 2020 og LNG forbrændingen reducerer også CO2 udledningerne markant.
Men det er den dyreste løsning, påpeger Peter Sand. “De økonomiske regler gælder fortsat. Og LNG er den dyreste løsning. Den næstdyreste investering er installering af scrubbere, så for at undgå ekstra investeringer vil de fleste ender nok med at købe det mere svovlfattige brændstof i stedet,” siger han.
En anden afgørende hindring for en hurtigere udrulning af LNG-drevne skibe er manglen på bunker-faciliteter. Australien har hidtil været en helt uden faciliteter, men kunne i går annoncere den første kommercielle LNG-bunkering. Og det amerikanske kontinent er fortsat uden LNG-bunkering faciliteter. Der er dog planlagt to. Et i USA og et i Argentina.
Redaktionen