DF afviser at tage stilling i DIS-strid
Danmarks Rederiforening og fagforbundet 3F Sømændene er rygende uenige om, hvordan en evt. udvidelse af DIS-registret skal gennemføres. Dansk Folkeparti vil ikke tage stilling i striden.
Dansk Folkeparti bakker op om regeringens ønske om at udvide DIS-ordningen til også at gælde off-shore skibe, men partiet ønsker ikke at tage stilling til, hvordan en udvidelse i givet fald skal udformes. Danmarks Rederiforening ønsker en udvidelse af de almindelige DIS-regler, mens fagforbundet 3F Sømændene kun vil bakke op, hvis alle ombord på off-shore skibene bliver underlagt danske overenskomster, som det er tilfældet med de særlige DIS-regler for færger.
“Den diskussion vil jeg ikke gå ind i,” siger Dansk Folkepartis erhvervsordfører, Hans Kristian Skibby til Maritime Danmark.
Formanden for sømændende i 3F, Søren Sørensen forudser, at en almindelig udvidelse af DIS-reglerne vil føre til tab af danske kompetencer og arbejdspladser, “som det skete i den oceangående del af den danske flåde efter indførelsen af DIS-registret i 1989,” siger han og fortsætter: “Det samme vil ske i Nordsøen, hvis rederierne får lov at lave aftaler på udenlandske overenskomster”.
Hans Kristian Skibby, DF, anerkender bekymringen hos 3F understreger, at arbejdsmarkedets parter skal inddrages i forhandlingerne, men han tror ikke det går så galt, som fagforbundet frygter. “Jeg kan se, at på de offshore skibe, som jeg har besøgt, er over 90 pct. af besætningen danskere. Jeg tror ikke, det vil går så galt, hvis de bliver omfattet af DIS,” siger Hans Kristian Skibby.
Rederiforeningen tror heller ikke på, at danske medarbejdere bliver udskiftet med billigere udenlandsk arbejdskraft:
“De danske søfolk kan noget, som gør, at de svære at udskifte. Der er en interesse for at have dem ombord, fordi de har kompetencerne,” siger direktør Jakob Ullegård, Danmarks Rederiforening til Maritime Danmark.
For Dansk Folkeparti er det helt afgørende, at der gøres noget nu: “Gør vi ingenting, vil vi miste skibene et for et og også danske arbejdspladser,” siger Hans Kristian Skibby.
Det har ikke været muligt i dag at få en kommentar fra Socialdemokratiet.
Ifølge “Skibsfarten i tal - 2016”, der udgives af Danmarks Rederiforening, var der i 2016 ialt 7.783 danske søfarende, mens antallet af udlændige ansat af danske rederier blev opgjort til 9.978. Tallene omfatter officerer og menige og dækker den samlede danske flåde.
Læs mere om uenighederne mellem Danmarks Rederiforening og 3F Sømændene her.
Redaktionen