Mitsubishi gør 80 tankere mere miljøvenlige
Det japanske selskab har nu ombygget 80 LNG-tankskibe, så de kan benytte bunkerolie med lavt svovlindhold, som krævet i de IMO-regler, der træder i kraft 1. januar 2020.
Den internationale skibsfart står overfor store investeringer for at kunne leve op til FN´s søfartsorganisations (IMO) krav om, at brændstof højst må indeholde 0,5 pct. svovl mod 3,5 pct. i dag. Mitisubishi Heavy Industries (MHI-MME) har netop færdiggjort ombygningen af 80 LNG-tankers, så de er i stand til at benytte brændstof med lavt svovlindhold, også kaldet Ultra Low Sulfur Heavy Fuel Oil (ULSHFO).
En af udfordringerne omkring dette brændstof er imidlertid, at der ikke findes internationale standarder for den type brændstof.
Dermed vil specifikationerne for ULSHFO-brændstoffet varierer afhængig af leverandørerne, og det kan give problemer med ustabil forbrænding, påpeger Mitsubishi ifølge World Maritime News.
Det japanske selskab siger, at deres forbrændings-teknologi for det svovlfattige brændstof er udviklet, så det kan håndtere forskellige viskositeter. Og den teknologi er allerede implementeret i alle nybygninger.
OECD har ifølge S&P Global Platts tidligere estimeret, at IMO-kravene vil koste containerrederierne alene et sted mellem 5 og 30 mia. dollar.
Redaktionen