Maersk Line først i ny mexikansk terminal
Latinamerikas mest teknologisk avancerede containerterminal er nu åben for erhvervslivet. APM Terminals Lazaro Cardenas blev i går anløbet af det første officielle fartøj med ankomsten af det 9.600 TEU Maersk Salalah på Maersk Lines AC2 Transpacific service’en fra Asien.
”I dag er en milepæl, da vi tilføje en ekstra operationel terminal til vores portefølje. En prioritet for os er at få terminaler under opbygning i drift, og gøre dem så effektive som muligt for vores kunder. Vi har en betydelig portefølje på tværs afLatinamerika, og dette bliver vores anden terminal i Mexico efter Yucatan”, sagde Morten H. Engelstoft, CEO for APM Terminals.
APM Terminals Lazaro Cardenas er en state-of-the-art terminal med semi-automatiske processer, som er rettet mod at give højere produktivitet og tilgængelighed for kunder samt bidrage til mexicansk vækst ved at tilbyde en ny adgangsvej for trafik mellem den næststørste økonomi i Latinamerika og resten af verden.
Med den første fase af terminalen afsluttet dækker APM Terminals Lazaro Cardenas et område på 49 hektar, med en kajlængde på 750 meter og en dybde på 16,5, nok til at modtage nogle af verdens største skibe. Terminalen er forbundet til fem jernbanespor og tilbyder havnetjenester til landbaserede kunder.
Når terminalen er færdigudbygget, hvilket er planlagt til at ske mellem 2027 og 2030, vil vanddybden blive 18 eterm. På det tidspunkt vil terminalen have en 1,5 kilometer lang kaj og et samlet areal på 102 hektar.
Kapaciteten vil være på 4,1 millioner TEU, der håndteres af 15 STS kraner. 10 jernbanespor vil forbinde terminalen med resten af regionen. De samlede investeringsomkostninger forventes at blive 900 millioner USD.
Mexico håndterer Latinamerikas tredjestørste container volumen, kun overgået Brasilien og Panama.
Kilde: APM Terminals