Udvikling i skibsophugning skal fastholdes
Netop nu debatteres miljø og sikkerhed i ophugningsindustrien, når aktører fra hele verden mødes i Singapore til TradeWinds Ship Recycling Forum. Konferencen fokuserer på at fastholde den positive udvikling, som Hong Kong-konventionen samt krav fra ansvarlige rederier har igangsat.
”Erhvervet har brug for et regelsæt, der giver mulighed for, at faciliteter og rederier kan fastholde den positive udvikling. Hvis ikke IMO landene og branchen tager ansvar, vil vi se EU-regulering, der bremser udvikling dér, hvor hovedparten af verdens ophugning finder sted. Derfor er det vigtigt, at vi får flere af de store søfartsnationer til at tiltræde konventionen,” siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening.
På konferencen er det også blevet debatteret, hvad konsekvenserne af EU's ophugningsforordning betyder, idet den stiller yderligere krav til europæisk flagede skibe.
Senest har verdens største flagnation, Panama, tiltrådt Hong Kong-konventionen og stadig flere ophugningsværfter investerer i miljø- og sikkerhedsmæssige tiltag, hvilket for blot få år siden ikke var på tale - hverken hos lovgivere eller rederier.
Danmarks tiltræden bliver i øjeblikket debatteret i Folketinget. Det store fokus fra ind - og udland glæder Danmarks Rederiforening, der ser frem til, at Danmark forhåbentligt snart tiltræder konventionen.
For at Hong Kong-konventionen kan træde i kraft, kræves blandt andet at den er tiltrådt af mindst 15 lande, hvis kombinerede handelsflåde repræsenterer mindst 40 procent af den globale handelsflådes bruttotonnage. I dag har kun fem lande ratificeret aftalen.
Kilde: Danmarks Rederiforening