IMO-krav kan give mia-store muligheder
IMO´s konvention om rensning af ballastvand træder i kraft 8. september. På verdensplan skal 60.000 skibe have installeret rensningsanlæg for 66 mia. kr. i de kommende år. Det giver store muligheder for danske virksomheder.
Det er 13 år side, at IMO besluttede at indføre regler for rensning af ballastvand. Men det er først lige om lidt - den 8. september, at konventionen kan træde i kraft. På en konference tirsdag i Lindø Industripark slog direktøren for Danske Maritime fast, at der er et stort potentiale for danske virksomheder på området, hvor alene markedet på danske skibe er stort: “Det kan opgøres til 9 mia. kr., men vi skal også have øje for det internationale marked for at samle nogle af de 66 mia kr. op, som installationerne på 60.000 skibe verden over ventes at koste,” sagde Jenny N. Braat, adm. dir. i Danske Maritime ved åbningen af konferencen.
Det er Danske Martime, der sammen med Fyns Maritime Klynge står bag konferencen, der samlede mere end 100 tilhørere fra et bredt udsnit af virksomheder i det Blå Danmark.
IMO´s konvention om ballastvand skal sikre, at vandet renses inden det lukkes ud for at hindre, at invasive dyre og plantearter spredes mellem lande og kontinenter.
Implementeringen af konventionen kommer til at koste rederne penge, men den er en fordel for Danmark, mener Jenny N. Braat: Det er vigtigt for os, at vi har en effektiv, global lovgivning, der sikrer, at transport på havet bliver renere og renere. Hvis det ikke sker, kan vi blive overhalet af tog- eller landevejstransport,” fastslog hun på konferencen.
Ratificeringen af konventionen har været længe undervejs og der er fortsat lande, der kæmper for at få startdatoen for implementering af rensningsanlæg på den eksisterende flåde udskudt i et par år.
“Hvor det ender, er meget svært at forudsige på nuværende tidspunkt,” sagde Ulrik Christian Berggren, Miljøstyrelsen, på konferencen.
Det er dog nødvendigt, at et flertal bliver enige om alternativer. Ellers vil konventionen træde i kraft som planlagt.
USA blev trætte af at vente på IMO, så de besluttede i 2012 at lave egne regler på området. Nu skal USA præsident Donald Trump beslutte, om han vil godkende de amerikanske regler, udarbejdet af de amerikanske miljømyndigheder - eller om USA skal følge de globale IMO-regler, der nu skal træde i kraft.
“Det er svært at sige, hvad han vil vælge,” sagde underdirektør Michael Prehn, Danske Martime i sin gennemgang af de amerikanske regler.
Under alle omstændigheder slås rederierne lige nu med to regelsæt, der afviger på flere områder. For rederiet Team Tankers International, der opereres fra Danmark, koster det meget arbejde - og mange penge. Henrik Marloth, der er tekniske project manager i selskabet, anslår overfor Martime Danmark, at selskabet skal bruge mellem en halv og en hel mio. dollar på installering af rensningsanlæg til ballastvand på hvert skib. Flåden tæller i øjeblikket godt 40 kemikalietankere på mellem 8.000 og 40.000 dwt.
“Vi skal installere rensningsanlæg på 35 skibe og ser således på samlede udgifter på mellem 17 og 35 mio. dollar. Dertil kommer driftsudgifterne. Installationerne skal planlægges i forhold til at kunne overholde kravene fra både de amerikanske og de internationale IMO regler, hvilket ikke gør det til en enkelt øvelse,” siger Henrik Marloth.
Selskabet har lagt en plan for installationen, der rækker fem år frem.
Hovedreglen i IMO´s kommende regelsæt er, at rensningsanlægget skal installeres ved det første hovedeftersyn efter 8. september 2017. Team Tankers første syv skibe bliver udstyret med rensningsanlæg i løbet af 2018.
Redaktionen.