IMO-krav kan give mia-store muligheder

IMO´s konvention om rensning af ballastvand træder i kraft 8. september. På verdensplan skal 60.000 skibe have installeret rensningsanlæg for 66 mia. kr. i de kommende år. Det giver store muligheder for danske virksomheder.

Det er 13 år side, at IMO besluttede at indføre regler for rensning af ballastvand. Men det er først lige om lidt - den 8. september, at konventionen kan træde i kraft. På en konference tirsdag i Lindø Industripark slog direktøren for Danske Maritime fast, at der er et stort potentiale for danske virksomheder på området, hvor alene markedet på danske skibe er stort: “Det kan opgøres til 9 mia. kr., men vi skal også have øje for det internationale marked for at samle nogle af de 66 mia kr. op, som installationerne på 60.000 skibe verden over ventes at koste,” sagde Jenny N. Braat, adm. dir. i Danske Maritime ved åbningen af konferencen.

Det er Danske Martime, der sammen med Fyns Maritime Klynge står bag konferencen, der samlede mere end 100 tilhørere fra et bredt udsnit af virksomheder i det Blå Danmark.

IMO´s konvention om ballastvand skal sikre, at vandet renses inden det lukkes ud for at hindre, at invasive dyre og plantearter spredes mellem lande og kontinenter.

Implementeringen af konventionen kommer til at koste rederne penge, men den er en fordel for Danmark, mener Jenny N. Braat: Det er vigtigt for os, at vi har en effektiv, global lovgivning, der sikrer, at transport på havet bliver renere og renere. Hvis det ikke sker, kan vi blive overhalet af tog- eller landevejstransport,” fastslog hun på konferencen.

Ratificeringen af konventionen har været længe undervejs og der er fortsat lande, der kæmper for at få startdatoen for implementering af rensningsanlæg på den eksisterende flåde udskudt i et par år.

“Hvor det ender, er meget svært at forudsige på nuværende tidspunkt,” sagde Ulrik Christian Berggren, Miljøstyrelsen, på konferencen.

Det er dog nødvendigt, at et flertal bliver enige om alternativer. Ellers vil konventionen træde i kraft som planlagt.

USA blev trætte af at vente på IMO, så de besluttede i 2012 at lave egne regler på området. Nu skal USA præsident Donald Trump beslutte, om han vil godkende de amerikanske regler, udarbejdet af de amerikanske miljømyndigheder - eller om USA skal følge de globale IMO-regler, der nu skal træde i kraft.

“Det er svært at sige, hvad han vil vælge,” sagde underdirektør Michael Prehn, Danske Martime i sin gennemgang af de amerikanske regler.

Under alle omstændigheder slås rederierne lige nu med to regelsæt, der afviger på flere områder. For rederiet Team Tankers International, der opereres fra Danmark, koster det meget arbejde - og mange penge. Henrik Marloth, der er tekniske project manager i selskabet, anslår overfor Martime Danmark, at selskabet skal bruge mellem en halv og en hel mio. dollar på installering af rensningsanlæg til ballastvand på hvert skib. Flåden tæller i øjeblikket godt 40 kemikalietankere på mellem 8.000 og 40.000 dwt.

“Vi skal installere rensningsanlæg på 35 skibe og ser således på samlede udgifter på mellem 17 og 35 mio. dollar. Dertil kommer driftsudgifterne. Installationerne skal planlægges i forhold til at kunne overholde kravene fra både de amerikanske og de internationale IMO regler, hvilket ikke gør det til en enkelt øvelse,” siger Henrik Marloth.

Selskabet har lagt en plan for installationen, der rækker fem år frem.

Hovedreglen i IMO´s kommende regelsæt er, at rensningsanlægget skal installeres ved det første hovedeftersyn efter 8. september 2017. Team Tankers første syv skibe bliver udstyret med rensningsanlæg i løbet af 2018.

Redaktionen.

Relateret indhold

23.04.2024Maritimedanmark.dk

Stormflod kostede én million på bundlinjen

23.04.2024Maritimedanmark.dk

Borgmester vil have advokatundersøgelse af økonomisk krise

29.03.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler vinder ny kontrakt med milliard-potentiale

27.03.2024Maritimedanmark.dk

Esbjerg Havn får tilladelse til uddybning af sejlrenden

25.03.2024Maritimedanmark.dk

Feggesundfærgen ude af drift

11.03.2024Maritimedanmark.dk

Nye forslag skal forbedre brandsikkerheden for containerskibe

27.02.2024Maritimedanmark.dk

ÆrøXpressen ligger i havn på grund af tekniske problemer.

26.02.2024Maritimedanmark.dk

Dansk-ejet tankskib angrebet af Houthier

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

HSEQ & Sustainability Coordinator

Are you passionate about ensuring safety, preserving the environment and quality, and promoting sustainability?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle