Hanjin konkurs gør ondt på Koreas værfter
Globale rederigiganter er efter sigende tilbageholdende med at afgive ordrer og udskyder levering af færdigbyggedee containerskibe, fordi skibe, der blev chartret af Hanjin Shipping, Koreas engang største rederi, er blevet sendt på markedet til lavere priser.
Ifølge kilder i industrien har verdens største rederi, Maersk Line, placeret en 1,1 milliarder ordre i juli 2015 hos Hyundai Heavy Industries (HHI) på bygning af ni 14.000 TEU containerskibe. Levering var planlagt til i år, men det danske rederi besluttede først at modtage nogle af fartøjerne næste år.
”Som en del af virksomhedens bestræbelser på at reducere vores anlægsinvesteringer, har Maersk Line besluttet at udskyde leveringen af et par 14.000 TEU containerskibe til næste år”, sagde AP Møller-Mærsk Gruppens CFO Jakob Stausholm i sidste måned.
De ni 14.000 TEU containerfartøjer var alle oprindeligt planlagt leveret inden udgangen af dette år. Af dem, forventes leveringen af fire eller fem dog udskudt til næste år. Det er mere økonomisk for rederier til chartre containerskibe end at placere ordrer hos skibsværfter på grund af overkapacitet på det globale marked.
Maersk Line fik et stort underskud i 2016 og forsøger at reducere udgifterne, herunder betaling for nybygninger, ved at forsinke leveringen af de ni skibe. Maersk Line har efter sigende chartret seks tidligere Hanjin Shipping containerskibe på 13.100 TEU til langt lavere priser.
Blandt de 98 containerskibe Hanjin drev, inden selskabet indgav konkursbegæring, er 31 chartret af tidligere konkurrenter. Af dem har Maersk Line 11 skibe, ifølge det UK-baserede konsulent - og analysebureau Drewry.
Der kom ingen ordrer på verdensplan for nye skibe over 8.000-TEU mellem juli sidste år og januar i år.
Kilse: Korea Times