APM Terminals bød ikke på Panama-havn
Fristen for at indsende forslag på designe, udvikle, finansiere, bygge, drive og vedligeholde en containerterminal nær Corozal ved Panama-kanalens Stillehavsindsejling udløb uden bud, ifølge Panama Canal Authority. Budrunden, hvor APM Terminals var prækvalificeret, er derfor annulleret.
I henhold til vilkårene i buddet var det forventet, at fire prækvalificerede havneoperatører: APM Terminals, Terminal Link (Frankrig), PSA International (Singapore), og Terminal Investment Limited (Holland), ville indsende de krævede specifikationer og økonomiske forslag inden den 3. marts i konkurrencen om 20-årig koncession på anlægget.
Fristen blev forlænget to omgange i et forsøg på at give virksomhederne tilstrækkelig tid til at forberede deres bud. Koncessionen omfatter opførelsen af en 2.081 meter kaj, et lager, en containerplads og kontorer inden for et 122-hektar stort område, der ejes af Panama Canal Authority .
Efter en proces, hvor der indkom forslag fra syv internationale virksomheder, annoncerede Panama Canal Authority i april 2015, at fire virksomheder var blevet prækvalificeret til at deltage i den endelige budrunde for Corozal terminalen.
Terminale med en samlet kapacitet på 5,3 millioner TEUskal udvikles i to faser. Den første fase omfatter opførelse og drift af en terminal med kapacitet på 3,2 millioner TEU med 1.350 meter kaj og et 66 hektar område. Den anden fase vil dække 56 hektar og øge kapaciteten med 2,1 millioner TEU.
Den nye terminal skal give større havnekapacitet på Stillehavs-siden af Panama-kanalen for at støtte omladningsbehov for større de skibe, der passerer gennem vandvejen.
Kilde: World Maritime News