Maersk Tankers tester vindfremdrift
Maersk Tankers i partnerskab med Norsepower Oy Ltd., The Energy Technologies Institute (ETI), og Shell Shipping & Maritime har indledt et samarbejde om at installere og teste Flettner rotorsejl på et Maersk Tankers fartøj. Det kan sænke brændstofforbruget med op til 10 procent.
”Sammen med vores partnere, har vi mulighed for at implementere en innovativ teknologi, der kan forbedre brændstoføkonomien på vores LR2 produkttankskibe og medvirke til at reducere deres miljøpåvirkning. Vi ser frem til at bidrage til projektet, og dele vores årtiers erfaring og viden inden for sikkerheds- og tankskibs operationer ”, siger Tommy Thomassen, Chief Technical Officer i Maersk Tankers.
Projektet vil være den første installation af vind-drevet energiteknologi på et produkttankskib, og vil give indsigt i brændstofbesparelser og give operationel erfaring. Rotorsejlene vil blive monteret i løbet af første halvår af 2018, inden de gennemgår test og dataanalyse på havet frem til udgangen af 2019.
Maersk Tankers vil levere et 109.647 DWT Long Range 2 (LR2) produkttankskib, som vil blive eftermonteret med to 30 meter høje Norsepower Rotor Sails med en diameter på fem meter. Kombineret forventes disse at reducere det gennemsnitlige brændstofforbrug på typiske globale skibsruter med 7-10 procent.
Projektet er sfor tørstedelen finansieret af det britiske Energy Technologies Institute (ETI) med bidrag fra Maersk Tankers og Norsepower. Shell skal fungere som projektkoordinator og yde operationel og terminal / port rådgivning for projektgruppen, mens Maersk Tankers vil levere teknisk og operationel indsigt.
Norsepower Rotor Sail Solution er en moderniseret udgave af Flettner rotoren, en roterende cylinder, der bruger Magnus effekten til at udnytte vindkraften til fremdrivning af et skib. Hver rotorsejl er lavet ved hjælp af de nyeste intelligente letvægts sandwich kompositmaterialer, og tilbyder en enkel, men robust hi-tech løsning.
Når vindforholdene er gunstige, kan de vigtigste motorer aflastes. Det giver besparelser på udgifter til brændstof samt reducerer skibets emissioner, uden indflydelse på ruteplanlægning. Uafhængige eksperter vil analysere de indsamlede data fra projektet inden offentliggørelse af de tekniske og operationelle analyser samt undersøgelser af ydeevnen.
Kilde: Norsepower