Hurtigruten har kurs mod børsen igen
Det norske rederi Hurtigruten blev for to år siden opkøbt af kapitalfonden TDR Capital og afnoteret, men kan nu have kurs mod en børsnotering igen til en en værdisætning, der er fire gange højere end for to år siden.
Den berømte Hurtigruten, der siden 1893 har besejlet de norske kyster, er ifølge den norske Finansavisen på vej mod en ny børsnotering med en værdisætning på 12 mia. norske kroner. Det er fire gange mere end selskabet blev værdisat til, da det blev købt af kapitalfonden TDC Capital for to år siden.
Ifølge avisen skal Hurtigruten være forhandlinger med flere mæglerhuse om en børsintroduktion.
“Jeg kan naturligvis ikke kommentere på denne sag,” siger formanden for bestyrelsen, Trygve Hegnar, der ud over at eje fem procent af aktierne i Hurtigruten også er ansvarhavende redaktør og ejer af Finansavisen. Han er iøvrigt også en af Norges rigeste med en formue, der tilbage i 2007 blev opgjort til 3,2 mia. norske kroner af et andet af hans udgivelser, magasinet Kapital.
Hurtigruten råder over i alt tretten skibe. Elleve kystskibe
sejler passagerer og fragt langs Norges kyst til 34 daglige anløbshaven fra Bergen i Syd til Kirkenes i nord på det, der er blevet kaldt Verdens smukkeste sørejse, der varer 12 dage retur. Derudover sejler Hurtigruten på ekspeditionsrejser til Island, Grønland og Antarktis.
TDR Capital har fornylig bestilt to nye krydstogtskibe med plads til 600 passagerer i 300 kahytter og har option på yderligere to. Alle bygget til at sejle i polarområdet. Det betragtes som eksotisk – og samtidig betragtes Norge og polarområdet som sikre rejsemål for oplevelseshungrende turister.
Den norske avis Dagens Næringsliv har tidligere vurderet, at en børsnotering med en værdisætning på 12 mia. norske kroner vil betyde, at kapitalfonden kan se sin købspris fordoblet.
Hurtigruten trækker turister til fra hele verden og fik et yderligere boost i 2011, da NRK annoncerede verdens længste TV-program: Fra Bergen til Kirkenes på 134 timer - eller fem et halv døgns - uafbrudt transmission fra skibet.
Verdens længste TV-program fra verdens smukkeste sørejse er kogt ned til 5 mininutter i denne video.
Redaktionen