Mildt vejr giver problemer for isbrydere
Mildere vejr giver vanskelige forhold for svenske og finske isbrydere. Årsagen er kraftige vinde, der får isen til at bryde og presses op i store iskruninger. I den nordlige del af Botniske Bugt er at kun de største og stærkeste isbrydere, der kan assistere og hjælpe skibe.
”De vedholdende kraftige vinde fra syd har komprimeret isen og skabt meget vanskelige områder med sammenpressset drivis og iskruninger omkring indsejlingen til havnene i den nordøstlige Botniske Bugt”, siger Thomas Arnell, isbryderdirektør hos Sjöfartsverket .
De vanskelige forhold er opstået på grund af usædvanligt barske sydlige vinde, der gjorde isen skubbet sammen til store hindringer græsarealer. Den seneste tids vind fra nord har dog fået isen til at bryde op, så isen nu dækker hele Bottenvigen og den nordlige Botniske Bugt. Sjöfartsverket vurderer, at det er sandsynligt, at man nu har krydset den maksimale isudbredning for denne sæson.
”Tidligere i vinter har vi normalt bistået fartøjer i forbindelse med anløb og på anden måde været i stand til at dirigere og overvåge trafikken. Men lige nu er der mere generelt brug for isbrydere til assistance over hele området”, siger Thomas Arnell.
Prognosen peger frem mod en tilbagevenden til mildere vejr med vind fra sydlig retning, hvilket vil skubbe isfeltet tilbage mod nord, hvor den komprimeres stopper. I de sydlige farvande tror Thomas Arnell ikke, at denne års isvinter vil skabe flere store problemer.
”Prognosen indikerer fortsat kolde nætter, men det opvejes af de mildere dage. Vi har denne vinter haft brug for mindre indsats i Mälaren og Götaelven /Trollhättan-kanalen, hvor vi har allerede passeret ismaximum og går imod isfri tider”, siger Arnell.
De svenske isbrydere Atla, Ymer og Oden opererer i Den Botniske Bugt, sammen med de finske kolleger Polaris, Sisu og Otso samt Frej, som er udlejet til Finland. Finland har også indchartret Thetis som sammen med svenske Ale opererer i
Norra Kvarken og den nordlige Botniske Bugt.
Kilde: Sjöfartsverkets isbrytarledning