Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Rapport om autonome skibe er velkommen

Rapport om autonome skibe er velkommen
Tuco projektbillede

Mandag 20. marts 2017 kl: 11:16


Danmarks Tekniske Universitet konkluderer i et nyt forstudie om autonome skibe udført for Søfartsstyrelsen, at mindre fartøjer i national fart er et godt sted at starte udvikling og afprøvning af autonome skibe. Danmarks Rederiforening glæder sig over rapporten.

”Der ligger utrolig mange muligheder i autonome skibe. På større oceangående skibe kan avancerede systemer til at understøtte beslutninger og optimere skibets operation være vejen frem til at øge sikkerheden og effektiviteten. På mindre skibe som slæbebåde, service fartøjer og mindre færger kan fjernstyring virkelig optimere driften af skibet”, siger Per Winther Christensen, teknisk chef i Danmarks Rederiforening.

Den nye rapport konkluderer også, at en større grad af autonomi sandsynligvis kan øge sikkerhed i driften af skibene, fx i form af færre kollisioner. Selv om der stadig er en række juridiske og tekniske aspekter, som skal analyseres nærmer, ser Danmarks Rederiforening gode perspektiver i det.

Autonomi er ikke det samme som førerløse skibe. Der kan være mange grader af autonomi fra simple til mere avancerede beslutningsstøttesystemer, fjernstyrede eller helt førerløse skibe.
Beslutningsstøttesystemer kan hjælpe eksempelvis hjælpe officeren med at analysere store mængder kompleks data. Systemet kan så foreslå officerens handling eller selv udføre handlingen under officerens overvågning. Derfor er det godt, at der kommer nye tanker på banen.

”For de store oceangående skibe er det særligt interessant, at Søfartsstyrelsen fortsætter i et projekt med DTU vedrørende elektronisk udkig. Bliver det muligt og accepteret af FN’s maritime organisation IMO at holde elektronisk udkig, vil et skib kunne designes radikalt anderledes. Der vil ikke længere være behov for at placere broen så højt, at der er frit udsyn til alle sider. På den måde kan lastkapaciteten sandsynligvis forøges og dermed kan CO2 belastningen per container reduceres,” siger Per Winther Christensen.

I Finland og Norge arbejdes der allerede på udvikling af autonome skibe. Rolls-Royce har startet opbygningen af et nyt forsknings- og innovationscenter for fjernstyrede og autonome skibe i Finland.

Herhjemme er Tuco Marine langt fremme med et projekt for mindre fjernstyrede fartøjer. Det kan man læse mere om HER

Det er vigtigt, at Danmark også er med helt fremme i denne udvikling og DTU-rapporten kommer derfor på et godt tidspunkt. Der ligger et stort potentiale for Det Blå Danmark i udvikling af systemer, der kan understøtte autonom drift af fremtidens skibe.

Analysen peger desuden på flere områder, hvor der skal foretages udviklingsprojekter og pilotforsøg, som skal medvirke til at få en sikker platform for autonome fartøjer til søs.

Læs hele rapporten fra DTU og SøfartsstyrelsenHER

Kilde: Danmarks Rederiforening og Søfartsstyrelsen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- MHI Vestas SOV forlader Cemre Shipyard
- Tuco lancerer fjernstyrede og autonome både
- Aktier i Ærøs nye hybridfærge udbydes
- Ny hybridfærge til Ærø tættere på realitet
- MSC-giganter større end tidligere antaget
- LNG skal drive kommende CMA-mega-skibe
- Færgekampagne for grøn færgefart
- Video: Kina søsætter enormt ø-byggerskib
- Esvagt indgår norsk kontrakt
- Forbudt for børn: Virgin bygger krydstogtskib
- Queen Elizabeth i gang med anden søtest
- Tuco får kontrakt på to opmålingsfartøjer


Dagens mest læste

- Hackere overtog navigationen i 10 timer
- MSC containerskib kolliderer med kinesisk skib
- Grundstødt skib blokerede Odense Havn
- Minister: Brug for endnu flere maskinmestre
- Molslinjens hurtigfærger godkendt i Sverige


Ugens mest læste

- Se redningsaktion i 10 meter høje bølger
- Chokoladedirektør køber gammelt sejlskib
- Hård dag på “kontoret” på Nord Swift
- Monster-bølge sender seks på hospitalet
- Hackere overtog navigationen i 10 timer
- Ubådsjagten: Objekt spottet på havbunden
- Maersk: Mellemled er væk om 10 år
- Ingen kontakt med ubåd med 44 ombord
- Nyere offshoreskib sank - 16 reddet
- Ubåd: Satellit-signaler giver fortsat håb
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst