Klik venligst
danskerederier.gif

Mindre smørelse hos Maersk

Mindre smørelse hos Maersk

Mandag 20. marts 2017 kl: 14:35


Maersk har i løbet af et år stort set udryddet de såkaldte “facility payments”, der betragtes som bestikkelse eller smørelse og er ulovlig i store dele af verden. Den fremstrakte hånd fra lodser og havnemyndigheder bliver nu afvist af Maersk.

Ifølge Maersk Line er omfanget af facilitation payments faldet med 87 procent fra 2015 til 2016.
“Vi har næsten udryddet facilitation payments i Maersk Line. Det kan være cigaretter, sodavand eller mad, siger Maersk lines chef for anti-korruption, Kristin Berglund til DR.

Facility payments har været - og er - almindelige i havne i store dele af verden, hvor lodser eller havnemyndighedernes embedsmænd tjener en ekstra skilling ved at forlange penge for at sikre en hurtig og gnidningsløs behandling af skibet.

For Maersk Line, der hvert år har i tusindvis af havneanløb, kan forsinkelser koste dyrt, men Maersk-kaptajerne siger alligevel “nej” til smørelsen.

Ifølge DR har rederiet oprettet en særlig hotline, som skibscheferne kan trække på, hvis de får problemer, når lodsen eller havnemyndigheden ikke som vanligt får en stang cigaretter eller lignende. Og det er tilsyneladende nødvendigt:

“Pas er blevet beslaglagt, der har været skænderier, trusler om bøder og arrestation af mandskabet. Så der er fortsat et meget stort pres på vores besætninger for at betale facilitation payments , fortæller Kristin Berglund til DR.

Maersk ønsker ikke at oplyse, hvor mange penge, de har sparet ved den nye politik, men oplyser, at omfanget af facility payments samlet set er faldet med 59 pct. på tværs af alle A.P. Møller - Maersk selskaber.

Maersk-gruppen har tidligere udtalt, at deres konsekvente nej til bestikkelse og smørelse kan koste tab af kunder, der ikke vil acceptere en eventuel forsinkelse af en leverance på grund af manglende betaling af smørelse.

Men nul-tolerancen i forhold til bestikkelse kan også give nye kunder:
”Jeg kender til en case fra et land med høj korruption, hvor vi fik at vide, at vores omdømme på dette område netop hjalp os til at vinde et udbud, fordi de så os som en pålidelig virksomhed, som ikke bare siger, at vi følger reglerne, men rent faktisk gør det”, sagde Maersk Gruppens legal compliance officer, Joseph Simon i maj i fjor til Berlingske Business.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Somaliske pirater skyder på Leopard tanker
- Eimskip i kraftig vækst i 2017
- Samsø-færge solgt til Sundbusserne
- DFDS fortsætter på ret kurs
- J. Lauritzen fortsat i rødt i 2017
- 25 passagerer kvæstet ved færgeeksplosion
- Søfartsstyrelsen fokuserer på overbordfald
- Maersk tror på vækst i USA og Canada
- Hamburg Süd får 8.000 nye containere
- Maersk går efter landbaserede investeringer
- Ny sluse i Kielerkanalen kan tage tre uger
- Pirater angreb tanker med AK47 geværer


Dagens mest læste

- Chokerende video viser kæntring af skib
- Samsø-færge solgt til Sundbusserne
- 25 passagerer kvæstet ved færgeeksplosion
- Skibsfører søges til ny turbåd på Haderslev Dam
- Boreskib truet af den tyrkiske flåde


Ugens mest læste

- Rederiet Færgen er sat til salg
- Lystsejler har anmeldt M/F Marstal
- Omkring 400 ansatte hos Færgen opsagt
- Fragtskib vædrer sluse i Kieler-Kanalen
- Express 2 igen ramt af motorhavari
- Pirater bange for kogende vand og olie
- Verdens bedste krydstogtskibe er kåret
- Hamburg Süd bryder gammel tradition
- Hurtigruten's nye hybridskib søsat
- Usikkert hvornår Express 2 er sejlklar igen
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst