Mindre smørelse hos Maersk
Maersk har i løbet af et år stort set udryddet de såkaldte “facility payments”, der betragtes som bestikkelse eller smørelse og er ulovlig i store dele af verden. Den fremstrakte hånd fra lodser og havnemyndigheder bliver nu afvist af Maersk.
Ifølge Maersk Line er omfanget af facilitation payments faldet med 87 procent fra 2015 til 2016. “Vi har næsten udryddet facilitation payments i Maersk Line. Det kan være cigaretter, sodavand eller mad, siger Maersk lines chef for anti-korruption, Kristin Berglund til DR.
Facility payments har været - og er - almindelige i havne i store dele af verden, hvor lodser eller havnemyndighedernes embedsmænd tjener en ekstra skilling ved at forlange penge for at sikre en hurtig og gnidningsløs behandling af skibet.
For Maersk Line, der hvert år har i tusindvis af havneanløb, kan forsinkelser koste dyrt, men
Maersk-kaptajerne siger alligevel “nej” til smørelsen.
Ifølge DR har rederiet oprettet en særlig hotline, som skibscheferne kan trække på, hvis de får problemer, når lodsen eller havnemyndigheden ikke som vanligt får en stang cigaretter eller lignende. Og det er tilsyneladende nødvendigt:
“Pas er blevet beslaglagt, der har været skænderier, trusler om bøder og arrestation af mandskabet. Så der er fortsat et meget stort pres på vores besætninger for at betale facilitation payments , fortæller Kristin Berglund til DR.
Maersk ønsker ikke at oplyse, hvor mange penge, de har sparet ved den nye politik, men oplyser, at omfanget af facility payments samlet set er faldet med 59 pct. på tværs af alle A.P. Møller - Maersk selskaber.
Maersk-gruppen har tidligere udtalt, at deres konsekvente nej til bestikkelse og smørelse kan koste tab af kunder, der ikke vil acceptere en eventuel forsinkelse af en leverance på grund af manglende betaling af smørelse.
Men nul-tolerancen i forhold til bestikkelse kan også give nye kunder: ”Jeg kender til en case fra et land med høj korruption, hvor vi fik at vide, at vores omdømme på dette område netop hjalp os til at vinde et udbud, fordi de så os som en pålidelig virksomhed, som ikke bare siger, at vi følger reglerne, men rent faktisk gør det”, sagde Maersk Gruppens legal compliance officer, Joseph Simon i maj i fjor til Berlingske Business.