Container-rater op med 64% på Kina-Europa
At bunden blev nået for container-raterne i fjor er blevet spået af flere rederier. Men nu viser også tal for indgåede long-term rater, at det lysner for rederierne. Der er dog fortsat store usikkerheder i horisonten, påpeger direktøren for SeaIntelligence Consulting.
Kunder indgår nu aftaler om long-term rater på container transport fra Kina til Nordeuropa i juni, der ligger 64 pct. Højere end niveauet i juni i fjor. Det viser tal fra Xeneta, der løbende overvåger udviklingen i fragtraterne på baggrund af indberetninger fra store shipping-kunder.
“Tallene fra Xeneta indikerer en markant stigning i rate niveauet, hvilket også er påkrævet hvis rederierne skal blive profitable i 2016. Men man bør dog også huske på, at prisen på bunkerfuel netop nu er næsten 30% højere, end den var i juni 2016. Og en god del af stigningen kan forklares herved,” siger Lars Jensen, partner og CEO i SeaIntelligence Consulting til Maritime Danmark.
Stigningen i raterne er alene baseret på de kontrakter, der er indgået i de sidste 3 måneder, oplyser Xeneta.
Selskabet peger på, at selvom markedet ser ud til at være i bedring, er der fortsat en række markante usikkerhedsfaktorer - heriblandt den fortsatte overkapacitet på markedet og usikkerheden omkring påvirkningen fra de nye containeralliancer, der starter 1. april.
Også Lars Jensen peger på, at markedet er ganske ustabilt: “De høje rater reflekterer sandsynligvis afskibernes forventninger til, hvad rate niveauet kan være, hvis de nye alliancer fører til en stabil balance mellem udbud og efterspørgsel. Men hvis det ikke bliver tilfældet, vil spotraterne falde markant og en del last, som ellers kontraktuelt er bundet op på de højere rater, vil istedet blive afskibet til de lavere spot rater.
Redaktionen