Svovl-reduktionen bliver forsinket

Den vedtagne reduktion af svovlindhold i bunker-olie vil ikke få fuld effekt fra 2020, hvor de nye regler træder i kraft. Det forudser bunkerindustriens sammenslutning, IBIA, på konference om de kommende svovlreger i København i dag.

FN´s Internationale Søfartsorganisation, IMO, besluttede i fjor, at indholdet af svovl i skibes brændstof skal reduceres fra 3,5 pct. til 0,5 pct. gældende fra 1. januar 2020 medmindre skibene anvender en ren teknologi, der renser røggasserne, som f.eks en såkaldt scrubber.

Men på miljøorganisationen Det Økologiske Råds konference i dag i København om implementering og håndhævelse af de kommende svovlregler, afviste bunker-industriens internationale sammenslutning, IBIA, at reglerne vil få effekt fra starten. Robin Meech fra IBIA, tror ikke på, at kravet om et lavere svovlindhold vil blive effektivt fra 2020, fordi skiftet til olie med et lavere svovlindhold ikke vil ske med det samme, fremgik det af hans præsentation .

Edmund Hughes, der er chef for IMO´s afdeling for luftforurening og energieffektivitet, gjorde på konferencen rede for, at det ifølge IMO vil være muligt for raffinaderier verden over at producere nok brændstof med lavt svovlindhold, når reglerne træder i kraft om knapt tre år.

Det vil dog, fremgik det af præsentationen, være nødvendigt at transportere den svovlfattige olie interregionalt, da produktionen af estimeret 233 mio. tons i 2020 ikke vil kunne følge med på raffinaderier i alle del af verden.

Men IBIA forudser, at overgangen til de nye regler vil blive lettet gennem forskellige tiltag.

Det kunne f.eks. ske gennem en "begrænset håndhævelse af reglerne i 2020", at "reglerne fra starten først håndhæves i territorialfarvande" og at "skibsejere, der har bestilt scrubbere til deres skibe, får lov at benytte bunkerolie med 3,5 pct. svovlindhold, indtil de er installerede", fremgik det af præsentationen.

Danmarks Rederiforening støtter de nye regler for svovludledning fra skibe. Men foreningen frygter, at den forventede store merpris for den svovlfattige olie vil friste nogle til at snyde.

”Med under tre år til, at svovlreglerne gælder for alle skibe uanset, hvor i verden de sejler, haster det med få styr på implementeringen af reglerne. Danske rederier støtter op om de skrappere regler til skibenes svovludledning, da svovlreduktionen vil gavne både sundhed og miljø på hele kloden. Men det er helt afgørende, at reglerne følges op med et effektivt, ensartet og globalt håndhævelsessystem, som indeholder hårde sanktioner overfor rederier, der snyder. Det er den eneste måde, vi kan sikre lige konkurrencevilkår for alle,” siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening i en pressemeddelse.

Initiativtager til dagens konference, seniorrådgiver Kåre Press, fra Danmarks Økologiske Råd tilføjer, ”Ensartet effektiv håndhævelse af de nye svovlregler på globalt plan er afgørende for at sikre de ønskede miljøfordele og for at opretholde konkurrenceevnen for dansk skibsfart. Den mindre svovlforurening vil spare ca. 100.000 dødsfald årligt, så det er en væsentlig miljøgevinst”. Det forventes, at implementering af de globale svovlregler officielt bliver sat på dagsordenen i IMO i år.

Bunkerindustriens sammenslutning, IBIA,

forudser, at indførelsen af de nye regler vil koste rederierne 17 mia. dollar årligt fra 2020 til 2035.

Det svarer til, at fragtraterne vil stige med 12%, hvis bunker-udgifterne udgør 60 pct. af omkostningerne, fremgik det af IBIA´s præsentation på konferencen.

Redaktionen

Relateret indhold

19.04.2024Maritimedanmark.dk

Tunge løft i Hvide Sande

19.04.2024Maritimedanmark.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

27.03.2024Maritimedanmark.dk

Esbjerg Havn får tilladelse til uddybning af sejlrenden

25.03.2024Maritimedanmark.dk

Feggesundfærgen ude af drift

11.03.2024Maritimedanmark.dk

Nye forslag skal forbedre brandsikkerheden for containerskibe

27.02.2024Maritimedanmark.dk

ÆrøXpressen ligger i havn på grund af tekniske problemer.

26.02.2024Maritimedanmark.dk

Dansk-ejet tankskib angrebet af Houthier

23.02.2024Maritimedanmark.dk

Stormen Rolf aflyser færgeafgange

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

HSEQ & Sustainability Coordinator

Are you passionate about ensuring safety, preserving the environment and quality, and promoting sustainability?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Horsens Kommune

Navigatør til Endelavefærgen søges snarest

Da en af vores gode medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, søger vi en ny og frisk navigatør. Du vil efter grundig oplæring skulle fungere både som skibsfører og som styrmand.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.04.2024

Skive Kommune

Overfartsleder til Fursund Færgeri

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

20.04.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle