Svovl-reduktionen bliver forsinket
Den vedtagne reduktion af svovlindhold i bunker-olie vil ikke få fuld effekt fra 2020, hvor de nye regler træder i kraft. Det forudser bunkerindustriens sammenslutning, IBIA, på konference om de kommende svovlreger i København i dag.
FN´s Internationale Søfartsorganisation, IMO, besluttede i fjor, at indholdet af svovl i skibes brændstof skal reduceres fra 3,5 pct. til 0,5 pct. gældende fra 1. januar 2020 medmindre skibene anvender en ren teknologi, der renser røggasserne, som f.eks en såkaldt scrubber.
Men på miljøorganisationen Det Økologiske Råds konference i dag i København om implementering og håndhævelse af de kommende svovlregler, afviste bunker-industriens internationale sammenslutning, IBIA, at reglerne vil få effekt fra starten. Robin Meech fra IBIA, tror ikke på, at kravet om et lavere svovlindhold vil blive effektivt fra 2020, fordi skiftet til olie med et lavere svovlindhold ikke vil ske med det samme, fremgik det af hans præsentation .
Edmund Hughes, der er chef for IMO´s afdeling for luftforurening og energieffektivitet, gjorde på konferencen rede for, at det ifølge IMO vil være muligt for raffinaderier verden over at producere nok brændstof med lavt svovlindhold, når reglerne træder i kraft om knapt tre år.
Det vil dog, fremgik det af præsentationen, være nødvendigt at transportere den svovlfattige olie interregionalt, da produktionen af estimeret 233 mio. tons i 2020 ikke vil kunne følge med på raffinaderier i alle del af verden.
Men IBIA forudser, at overgangen til de nye regler vil blive lettet gennem forskellige tiltag.
Det kunne f.eks. ske gennem en "begrænset håndhævelse af reglerne i 2020", at "reglerne fra starten først håndhæves i territorialfarvande" og at "skibsejere, der har bestilt scrubbere til deres skibe, får lov at benytte bunkerolie med 3,5 pct. svovlindhold, indtil de er installerede", fremgik det af præsentationen.
Danmarks Rederiforening støtter de nye regler for svovludledning fra skibe. Men foreningen frygter, at den forventede store merpris for den svovlfattige olie vil friste nogle til at snyde.
”Med under tre år til, at svovlreglerne gælder for alle skibe uanset, hvor i verden de sejler, haster det med få styr på implementeringen af reglerne. Danske rederier støtter op om de skrappere regler til skibenes svovludledning, da svovlreduktionen vil gavne både sundhed og miljø på hele kloden. Men det er helt afgørende, at reglerne følges op med et effektivt, ensartet og globalt håndhævelsessystem, som indeholder hårde sanktioner overfor rederier, der snyder. Det er den eneste måde, vi kan sikre lige konkurrencevilkår for alle,” siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening i en pressemeddelse.
Initiativtager til dagens konference, seniorrådgiver Kåre Press, fra Danmarks Økologiske Råd tilføjer, ”Ensartet effektiv håndhævelse af de nye svovlregler på globalt plan er afgørende for at sikre de ønskede miljøfordele og for at opretholde konkurrenceevnen for dansk skibsfart. Den mindre svovlforurening vil spare ca. 100.000 dødsfald årligt, så det er en væsentlig miljøgevinst”. Det forventes, at implementering af de globale svovlregler officielt bliver sat på dagsordenen i IMO i år.
Bunkerindustriens sammenslutning, IBIA,
forudser, at indførelsen af de nye regler vil koste rederierne 17 mia. dollar årligt fra 2020 til 2035.
Det svarer til, at fragtraterne vil stige med 12%, hvis bunker-udgifterne udgør 60 pct. af omkostningerne, fremgik det af IBIA´s præsentation på konferencen.
Redaktionen