Raterne går op - skrotning markant ned
Markedet for tørlastskibe er i kraftig bedring og det betyder, at skrotningen af tørlastskibe er faldet til godt en trediedel af niveauet fra samme periode i fjor. Rederne for mere ud af at holde skibet i eget regi eller sælge det som secondhand.
Analysehuset Clarkson har opgjort, at blot 13 capesize tørlastskibe er sendt til ophugning siden 1. januar i år. Det skal sættes i forhold til ophugningen af 44 skibe i den størrelse i samme periode i fjor. Samlet set er der i år blev sendt ca 2,6 mio dwt capesizeskibe til ophugning mod 6,5 mio. dwt i samme periode i 2016.
Forklaringen skal findes i en indtjening, der er mangedoblet. Således tjener rederierne i øjeblikket ifølge Clarkson ca. 19.000 dollar pr. dag på tørlastskibene, hvor de sidste år måtte kæmpe for at få 3.000 dollar i kassen pr. dag.
“Med de stigende priser på brugte skibe bliver ejernes vendt væk fra ophugningsmarkedet, hvilket skaber stærk konkurrence mellem kontant-købere,” skriver Clarkson.
Udviklingen betyder også, at den manglende tonnage til skrotning begynder at bekymre ophugningsværfterne, og det betyder - kombineret med højere stålpriser, at priserne presses op på kort sigt.
Kilde: Tradewinds.