Maersk-stævning del af langt større sag
Stævningen af Maersk Line er en udløber af en større udredning, som USA's justitsministerium er i gang med, efter ansøgninger om godkendelse af de nye alliancer fra Ocean Line og The Alliance. Federal Maritime Commission, FMC, frygter det kan forvride konkurrencen i branchen.
Maersk Line tager stævningen med en vis ro, da der ikke er fremsat specifikke anklager mod rederiet. Stævningen betyder umiddelbart blot, at en eller flere ledende medarbejdere i rederiet skal afhøres.
”Vi kan bekræfte, at Maersk Line den 15. marts 2017 modtog en stævning, der anmodede om dokumenter, fra det amerikanske justitsministerium i forbindelse med en undersøgelse af den globale containerskibsfart. Stævningen omhandlede ikke specifikke anklager mod Maersk Line.
Stævningen betyder ikke, at en virksomhed har deltaget i ulovlig adfærd eller vil få indflydelse på resultatet af selve undersøgelsen. Mærsk vil som altid samarbejde fuldt ud med myndighederne i deres undersøgelser, og vil reagere som forventet på stævningen.
Da undersøgelsen er i gang, har vi ikke yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt”, skriver Maersk Line i en meddelelse.
Den foreslåede Ocean Alliance omfatter CMA CGM med APL, Kina Cosco Shipping, Evergreen og Orient Overseas Container Lines mens The Alliance er planlagt mellem Hapag Lloyd-UASC, Yang Ming Marine, Mitsui OSK Lines, Kawasaki Kisen Kaisha og NYK Lines.
I et brev til FMC i september 2016, opfordrede Renata Hesse, fungerende advokatfuldmægtig i USA's justitsministeriums antitrust afdeling, FMC til at forbyde eller insistere på ændringer i den indgåede aftale mellem parterne i Ocean Alliance.
”Parterne i den foreslåede aftale søger at iværksætte fælles aktiviteter, der sandsynligvis vil begrænse konkurrencen og også kan være i strid med USA's rederilovgivning, skrev Renata Hesse i brevet, der blev offentliggjort på justitsministeriet hjemmeside.
Kilde: Daily Mail og Maersk Line