Mere koreansk statsstøtte til DSME
Den koreanske statskasse på igen holde punge ud for at holde Daewoo-værftet oven vande. Denne gang er statsstøtten på 2,6 mia. dollar, men den kræver at banker og obligationsejere konverterer gæld for samme beløb.
Restruktureringen af Daewoo-værftet (DSME) kræver statslig støtte for at afhjælpe likviditetsproblemer. Derfor annoncerede de to statsejede banker, Korean Development Bank og Export-Import Bank of Korea (Kexim) i dag en række initiativer, der skal lette værftets problemer
DSME kan få nye lån for i alt 2,6 mia. dollar forudsat, at andre långivere og obligationsejere indvilger i at konvertere det samme beløb i skyldig gæld til egenkapital.
Hvis de nægter, vil DSME gå ind i et skræddersyet rehabiliteringsprogram, der vil kombinere en gældafviklingsplan med en betalingsstandsning.
Ud over den friske kapital vil de to banker konvertere gæld for godt 1,4 mia. dollar til egenkapital, men kun, hvis de øvrige kreditorer vil konvertere op til 80 pct. af deres tilgodehavender hos DSME til aktier i selskabet.
Restruktureringen indebærer også, at DSME vil blive tvunget til at sælge aktiver som forsinkede nybygninger, offshore-kraner og flydedokke.
Derudover skal DSME skære 25 pct. af sine lønudgifter og fyre yderligere 1000 ansatte, så antallet af beskæfigede falder til under 9.000 i første halvår af 2018 mod 10.443 nu.
Fagforeningerne skal også erklære, at de ikke vil foranstalte strejker på værftet.
DSME fik tilført 3,8 mia. dollar i 2015, men likviditetsproblemerne fortsætter.
“Et likviditetsunderskud er forventet i april og uden yderligere foranstaltninger vil Daewoo værftet ikke være i stand til at honorere sine gældsforpligtelser og en konkurs vil ikke kunne undgås,” siger den koreanske finanskommission, ifølge Reuters.
Der er forlydender om, at staten tidligere i marts skød mindst 1,8 mia. dollar i det nødlidende væft for at gøre det i stand til at betale sine regninger.
Kilde: Tradewinds