Hafnia Tankers bestiller to LR1 tankskibe
Hafnia Tankers siges at have vendt tilbage til CSSC Offshore & Marine Engineering for flere nybygninger. Ifølge kilder har rederiet bestilt to LR1 produkttankskibe hos det statsejede værft, tidligere kendt som Guangzhou Shipyard International, til levering sidst i 2018 og først i 2019.
Ifølge TradeWinds oplysninger har CSSC kontraheret nybygningerne og vil bare-boat charte dem til det danske selskab. De to 76.000 DWT fartøjer siges at koste 37 millioner stykket, hvilket af mæglere betegnes som en rimelig pris. Det vides ikke, om aftalen indeholder yderligere optioner.
Kilder i industrien fortæller at produkttankskibs specialisten Hafnia har været i forhandlinger med CSSC OME om skibene siden sidste efterår, og parterne var i stand til at indgå aftalen med hjælp fra CSSC Leasing.
”Hafnia s samarbejde med CSSC Leasing demonstrerer igen tilgængeligheden af kinesiske midler for shippingindustrien. Finansiering fra Europa er blevet vanskeligere i disse tider og er dyrere” siger en mægler til TradeWinds.
Hafnia Tankers er godt bekendt med CSSC OME, da rederiet tidligere har bestilt 16 medium-range (MR) tankskibe på værftet. Det har taget levering på 15 af dem, mens det resterende skib, som navngives Hafnia Mikala, leveres i maj i år.
Hafnia Tankers har en flåde på mere end 30 egne tankskibe, hvoraf seks er LR1 tankere. Selskabet driver også fem chartrede skibe.
Kilde: TradeWinds