Arktis smelter - kom se det selv, helt tæt på
Det er et paradoks, men den globale opvarmning åbner stadig flere muligheder for at tage turister på krydstogter i Arktis, der vil opleve ismasserne før de - måske - helt forsvinder. Nu ser den russiske ø Franz Josef Land ud til at blive en ny, eksklusiv destination for velhavende Arktis turister.
Franz Josef Land ligger endnu nordligere end norske Svalbard og har hidtil været et af de vanskeligste steder på jorden at besøge. Sådan er det ikke mere. Den arktiske is smelter hastigt og åbner mulighed for nye ruter for specialbyggede krydstogtsfartøjer.
En rapport fra National Snow & Ica Datacentre i Colorado viser, at isen omkring Arktis har den mindste udbredelse, der er målt i de 38 år, der er foretaget satellit-målinger. I forhold til den gennemsnitlige udbredelse målt i årerne 1981-2010 er 100.000 kvadratkilometer is forsvundet. Det svarer til arealet af Holland og Belgien tilsammen.
Mindre is giver mulighed for nye ruter, og det har flere rederier forlængst opdaget. Et af dem er Poseidon Expeditions. “At opleve Franz Josef Land fra et krydstogtskib som Sea Spirit er det nyeste inden for polarekspeditions-krydstogter. For erfarne polar-rejsende, der elsker is og det betagende naturliv, repræsenterer Franz Josef Land noget nyt og anderledes,” siger Steve Wellmeier, direktør for Poseidon Expeditions til Barents Observer.
Det er dog ikke for alle og enhver at tage på arktiske krydstogter. Prisen for et 14-dages krydstogt starter ved 8.995 dollar per person i en delt tremandskahyt. Alligevel kan rederiet melde udsolgt.
Blandt de mange rederier, der enten allerede tilbyder krydstogter til Arktis eller har skibe i ordre, der er bygget til den farlige sejlads, er norske Hurtigruten.
Rederiet igangsatte i februar bygningen af verdens første hybrid-drevne, arktiske krydstogtskib, Roald Amundsen, der vil være i stand til at sejle på batterier i kortere perioder.
Det kan være med til at beskytte den følsomme natur, hvilket rederierne synes opmærksomme på. Ingen ønsker at se billeder af isbjørne tilsølet i olie.
Derfor er der heller ikke udsigt til mega-store krydstogtskibe i området, men mindre specialbyggede skibe med plads til nogle hundrede passagerer.
Chef for Hurtigruten, Daniel Skjeldam ønsker dog internationale retningslinjer for at sætte en grænse for, hvor store krydstogtskibe, der må sejle i de arktiske områder.
“Vi har en stærk tro på en kraftig vækst i krydstogter i Arktis. Men proportionerne vil være forkerte, hvis et skib har 5-6 gange så mange passagerer ombord, som de små samfund, de besøger,” siger han til Barents Observer.
Hurtigruten er i dag det største rederi på de arktiske ruter med ekspeditionsfartøjer, der sejler til Svalbard, Grønland og Island.
Kilde: Barents Observer.