Lav vækst i antallet af LNG-drevne skibe
Med kun 102 LNG-drevne skibe i drift, plus yderligere 108 under bygning eller kontraheret, ligger antallet af LNG-drevne skibe langt under de forventninger der var til de miljøvenlige skibe for blot få år siden. Der er flere årsager til den lave vækst.
For nogle år siden spåede det daværende DNV, at der i 2020 ville være 1.000 LNG-drevne skibe i verden. Den prognose er for længst skrottet, lagt i graven af krisen og den lave olepris.
”Måned for måned ser vi en jævn vækst i antallet af kontraherede LNG-drevne skib. Men det er for tidligt at tale om et egent trendskift”, siger Per Wiggo Richardsen, kommunikationschef i DNV GL til den norske ingeniøravis TU.
En undersøgelse baseret på AIS-data viser, at antallet af LNG-drevne skibe i drift er størst omkring Nordsøen, men at USA, Canada og Sydamerika også er begyndt at tegne sig på kortet,
De lave oliepriser og den generelle krise i shippingbranchen er dog ikke den eneste årsag til den skuffende vækst i antallet af LNG-drevne skibe, begrænsede muligheder for at bunkre LNG er mindst lige så væsentlig en årsag.
Det er hønen og ægget om igen. Så længe der kun er få LNG-drevne skibe, er det mindre attraktivt at opbygge LNG-terminaler. Og få terminaler begrænser væksten i antallet
af LNG-drevne skibe.
Ifølge DNV GL er der i dag 56 LNG-terminaler i drift på verdensplan. Yderligere 35 er planlagt mens 36 anlæg diskuteres. Dertil kommer, at seks LNG-bunkerskibe er i drift - fire i EU, et i Norge og et i USA.
Yderligere to LNG-bunkerskibe er på vej i EU.
Kilde: tu.no