APMT rationaliserer i Göteborg
Havnearbejderne i APM Terminals, APMT, i Göteborg bliver lidt færre om at løse arbejdsopgaverne. Det skyldes, at APMT, ifølge de svenske havnearbejderes fagforening (SDU), vil øge produktiviteten og skære 30 ansattes job væk og ikke forlænge 50 tidsbegrænsede kontrakter efter udløb.
”I dag har vi taget det næste skridt i vores bestræbelser på at strømline vores containerhåndtering for skibet og forsyningsnetværk. Det skal danne basis for at øge vores maskinudnyttelse, vi forventer dermed at kunne øge vores volumenhåndtering med 20 procent. Denne måde at arbejde på er anerkendt i flere af vores terminaler i hele verden samt hos andre globale terminaloperatører og der er ført forhandlinger med Det Svenske Transportarbejderforbund”, skriver APMT Göteborg i en meddelelse til Maritime Danmark.
Af hensyn til at opnå en løsning på den nuværende arbejdskonflikt på havnen i Göteborg, tog APM Terminals imod forslaget fra den svenske mæglingsinstitutions udpegede mæglere, der blev forelagt APM Terminals Göteborg og havnearbejdernes fagforening den 13. marts 2017. Hamn4an afviste forslaget.
”APM Terminals har en langsigtet forpligtelse med havnen i Göteborg for at stimulere Sveriges økonomiske vækst og øge vores tilstedeværelse i den globale handel. Det er ikke acceptabelt, at en virksomhed, der respekterer den kollektive overenskomst og gældende svensk lovgivning, løbende bliver negativt påvirket og ødelagt af disse strejker og blokader”, siger APM Terminals Göteborg ABs direktør Henrik Kristensen.
Tiltaget er godkendt af Det Svenske Transportarbejderforbund, der ejer kollektivaftalerne ikke blot i Göteborg, men i andre svenske havne. Men tiltaget afvises af de svenske havnearbejderes fagforening i Göteborg, Hamn4an, der har ligget i konflikt med APM Terminals i mere end et år.
De ønsker en egen kollektivaftale med APM Terminals. Konflikten er dermed også en kamp mellem havnearbejdernes fagforening og Det svenske Transportarbejderforbund. Ændringerne i terminalen vil ifølge SDU betyde, at antallet af medarbejdere i de sjak, der bemander hver kran med tilhørende lifte og trucks reduceres fra ni til otte.
Dermed er der udsigt til, at konflikten fortsætter. Havnearbejderne udtaler, at den eneste måde at løse den “kaotiske” situation på, er at “etablere en konstruktiv dialog med de svenske havnearbejderes fagforening” og indgå i forhandlinger om at “restrukturere hele produktionsmodellen i terminalen”.
“Lige nu er der ingen løsning i sigte for APTM Göteborg konflikten,” hedder det i udtalelsen fra SDU. Parterne havde sidste gang drøftelser om en løsning på konflikten den 23. februar, men uden at nå et resultat.
Redaktionen og World Maritime News