Augmented reality servicerer førerløse skibe
ScanTech Marine deltager onsdag i Danske Maritimes Årsmøde med forhåbning om at bidrage med teknisk knowhow og erfaringer forbundet med at udvikle og implementere den teknologi, som kan bringe branchen i en helt ny og positiv retning.
Den maritime branche er den 5. april samlet til årsmøde for at diskutere den teknologiske udvikling inden for maritime autonome systemer. Førerløse skibe er på dagsordenen, og blandt deltagerne er erhvervsminister Brian Mikkelsen, direktør Andreas Norseth fra Søfartsstyrelsen og den maritime industri for at sætte fokus på den teknologiske fremtid i branchen.
ScanTech Marine har i de seneste tre år udviklet et avanceret koncept til at yde service af mekaniske, hydrauliske og elektriske systemer på skibe ved hjælp af blandt andet augmented reality. Ved hjælp af teknologien kan en teknisk marineekspert nemlig fra sit kontor fjernsupportere skibsmandskabet, der er iført augmented reality smart-glasses, som dermed kan instrueres i forhold til at foretage de fleste reparationer og inspektioner ombord på fartøjet.
”Vi har store forventninger til denne teknologi og fremtiden for servicemarkedet. Det er spild af ressourcer at sende en servicemontør over på den anden side af kloden for at løse et problem, som kun tager to timer at løse”, siger CEO og managing director Kristian R. Hansen fra ScanTech Marine.
Håbet for fremtiden er, at skibsredderne i højere grad vælger virtuel support, hvor servicemontøren nemt kan stige ombord rent virtuelt for at udføre sit arbejde og løse de tekniske problemer langt billigere i realtid via en VPN-forbindelse. Desuden er det et plus for skibsredderne, at de har mulighed for at få hjælp med det samme.
”Vi vurderer, at skibsredderne kan spare op til 50% af skibenes årlige servicebudget på at reducere omkostningsfulde flyrejser og mandetimer forbundet med at få en ekstern ekspert ombord, hvis de i stedet for benytter VR-teknologi til at få udført service og vedligeholdelse. Når vi ser på de mulige reduktioner på udledningen af CO2 på de rejser, som servicefolk foretager, så er der også rigtigt meget at spare til gavn for miljøet”, uddyber Kristian R. Hansen.
Ifølge ScanTech Marine er det afgørende for at virkeliggøre og udbrede førerløse skibe, at der er helt styr på service, når grundtanken er at fjerne bemandingen, som normalvis står for at inspicere og servicere de tekniske systemer ombord på skibet.
”De autonome skibe kommer, men der er endnu et stykke vej, før der ikke findes højtuddannet bemanding ombord, som kan foretage service og vedligeholdelse under drift. Ved hjælp af augmented reality kan vi guide og fjernsupportere en person ombord på fartøjet, uanset om skibet er i havn, ankret op eller under sejlads. Vores løsning kan dermed reducere staben ombord, og det vil spare betragteligt på de dyre lønposter”.
Kilde: ScanTech Marine