Konference om ballastvandskonvention
Søfartsstyrelsen, Miljøstyrelsen og Danmarks Rederiforening er i dag vært ved en konference med fokus på den kommende implementering af Ballastvandskonventionen. Konventionen træder i kraft den 8. september i år. Rederierne skal derfor til at beslutte, hvordan den overholdes.
”Vi vil gerne sikre en smidig implementering af reglerne og dermed, at skibe over hele verden behandles ens. Vi ved godt, at der stadig er enkelte udeståender, der endnu ikke er afklaret i IMO, men håber at konferencen kan være med til at få dette belyst, så vi fremover kan gå til forhandlingerne bedre klædt på,” siger Clea Henrichsen, specialkonsulent i Søfartsstyrelsen.
Dagens konference, som afholdes i regi af Partnerskab om Ballastvand, giver rederierne mulighed for at blive opdateret på selve konventionen, samt hvilke krav skibene vil være underlagt. Herudover bliver deltagerne opdateret på forhandlingerne i IMO og nærskibstrafikkens muligheder for dispensationer.
I forbindelse med udrulning af regelsættet lægger Rederiforeningen vægt på brugen af undtagelser, hvor det er miljømæssigt forsvarligt. Det er nemlig muligt at blive undtaget konventionens krav efter det såkaldte Same Risk Area koncept.
Konceptet giver myndigheder fra flere forskellige lande mulighed for at undtage brugen af ballastvandsrensningsanlæg i et afgrænset havområde, hvis undersøgelser og analyser kan bekræfte, at der ikke er risiko for spredning af invasive arter. Det kunne eksempelvis være ved sejlads med en færge i et afgrænset område.
”Rederierne skal i gang med nogle store investeringer, og vi skal sikre en pragmatisk implementering af kravene, ikke mindst i forhold til nærskibsfarten. Derfor er arbejdet med Same Risk Area konceptet særdeles vigtigt, da det både tager hensyn til miljø- og økonomiske omkostninger for rederiet,” siger Per Winther Christensen, teknisk chef i Danmarks Rederiforening.
Konventionen vil blive implementeret over en femårig periode. Når den er fuldt implementeret vil op mod 60.000 skibe på verdensplan være udstyret med et ballastvandsrensningssystem.
Kilde: Danmarks Rederiforening