Statsstøtte bag bestilling af nye VLCC´s
Hyundai Merchant Marine (HMM) har givet forhåndstilsagn om køb af op til ti VLCC´s hos Daewoo Shipbuilding. De to koreanske selskaber udnytter dermed den statsstøtte pakke, som Syd Koreas regering sidste år stillede til rådighed for landets kriseramte skibsindustri.
Med underskrivelsen af et Letter of Intent med Daewoo Shikpbuilding på køb af fem 300.000 dwt VLCC´s og option på yderligere fem, er HMM på vej mod sit første indkøb af nye skibe, siden rederiet blev restruktureret sidste år.
Og HMM gør brug af den særlige hjælpepakke på 2,28 mia. dollar, som den sydkoreanske regering i oktober i fjor stillede til rådighede for skibsindustrien, hvis - vel at mærke - de lokale rederier villle benytte sydkoreanske værfter, når de skal bygge nyt.
HMM kan glæde sig over hjælpepakken fra regeringen og de lave priser på nybygningner.
“Vi opererer i øjeblikket 12 VLCC´s, der har været fundamentet for en stabil indtjening og øget konkurrencedygtighed. Vi tænker, at
i år er det rigtige tidspunkt at bestille nye VLCC´s til de historisk lave nybygningspriser, siger Chang-Keun Yoo, der er CEO i HMM i en udtalelse.
Ordren er den første, der gør brug af regeringens hjælpepakke og har ifølge nyhedsbureauet Yonhap en værdi af knap 800 mio. dollar.
Ordren er kritisk vigtig for Daewoo Shipbuilding, der fortsat kæmper med likviditetsproblemer.
Det forventes ifølge nyhedsmediet Splash, at HMM næste gang vil bestille mindre og mellemstore containerskibe.
Hyundai Merchant Marine har indgået en aftale med Maersk Line og MSC, der gør det muligt at udnytte hinandens kapaciteter på ruter over Stillehavet og på Asien-Europa trafikken
Kilde: Splash og Yonhap