Næsten 2.300 ansøgere til 34 norske jobs
Næsten 2.300 har søgt 34 stillinger, der skal besættes på Norges nye is-klasse forskningsskib, FF Kronprins Haakon, der bliver verdens mest moderne. Ansøgningsfristen udløb onsdag i sidste uge, to uger efter, at stillingerne blev opslået.
”Det, at jobbene er udfordrende, fremtidsrettede og meningsfyldte har definitivt noget at sige. Med 2.290 ansøgere, har vi sikret en solid besætning på et robust skib”, siger havforskningsdirektør Sissel Rogne.
Det er stillinger for søfolk og officerer, der er de mest eftertragtede. De fleste ansøgere kommer fra offshore-industrien, og mange har relevant erfaring inden for fiskeriet. Der er hovedsageligt tale om norske ansøgere, men der er også kommet flere ansøgninger fra andre nordiske lande.
Regeringen besluttede i oktober 2012 for at bygge et nyt is-klasse forskningsfartøj. Havforskningsinstituttet er ansvarlig for projektet, og det samlede budget er på omkring 1,4 milliarder NOK. Kronprins Haakon er bygget af skibsværftet Fincantieri i Italien.
Skibet vil få Tromsø som hjemhavn, og det er det Norsk Polarinstitutt, som er den formelle ejer på vegne af den norske regering. Fartøjet, der blev søsat omkring 1. marts ventes færdigapteret sidst på året og klar til videnskabelige ekspeditioner i begyndelsen af 2018.
Den højteknologiske isbryder er designet af Rolls-Royce Marine til at operere i polare farvande, hvilket giver en high-tech facilitet til undersøgelse af havmiljøet. Skibet har en længde på 100 meter, 21 meters bredde og en bruttotonnage på omkring 9.000 tons.
Fartøjet kan medtage op til 55 personer som forskere, personale, studerende samt besætningsmedlemmer fordelt i 38 kahytter. Kronprins Haakon vil have en marchhastighed på 15 knob og kan bevæge sig uafhængigt gennem is på op til en meters tykkelse.
Det isbrydende fartøj har en hangar i stævnen, der kan rumme to helikoptere og vil blive udstyret med kompleks instrumentering, der er i stand til at undersøge morfologi og geologi af havbunden.
Kilde: Teknisk Ukeblad