Norges første hydrogenfærge i drift i 2021.
Den første færge med brændselscelle, drevet af hydrogen og suppleret med batterier, skal efter planen tages i brug i 2021. Første teststrækning bliver antagelig Hjelmeland-Nesvik-Skipavik på rigsvei 13 i Rogaland. Fungerer hydrogenfærgen der, kan teknologien skaleres op og bruges andre steder.
Det norske maritime miljø vil skaffe sig et grønt teknologiforspring. Den største hindring som må forceres er regeludvikling. På teknologisiden giver opskalering af brændselsceller og energistyringssystem godt nok også udfordringer, men ikke store nok til at standse projektet.
Statens Vejvæsen forbereder annonceringen af konkurrencen om en kontrakt på hydrogenfærge udvikling. Målet er at bestemme, om hydrogenbrændselscelle er en løsning, der ikke giver udslip på de færgeruter, der ikke kan opereres elektrisk. Det mener branchen.
Maritime brændselsceller ikke er fuldt udviklet endnu. Det betyder, at der skal ske en teknisk udvikling. Ligesom Statens Vejvæsen også bidrog til udviklingen af LNG-færger (Glutra i 1995-2000) og batterifærger (Ampere i 2011-2015) med udviklingskontrakter, kan Norge være på forkant med hydrogenfærger takket være samme strategi.
Færgeselskaber, der opfylder betingelserne for deltagelse, er inviteret til dialog i efteråret 2017, før et endeligt udbud annonceres i maj 2018 for dem, der har deltaget i dialogen. Tildeling kan finde sted i efteråret 2018. Færgen skal være færdig til testsejladser og dokumentation i efteråret 2020.
I 2021 bliver verdens første store hydrogendrevne bil - og passagerfærge sat i drift. Hvis ministeriet giver grønt lys og en aftale med Lyse om strømforsyning på kajen er klar, lægger Statens Vejvæsen op til, at færgen indsættes på ruten Hjelmeland-Nesvik-Skipavik på hovedvej 13. Når ny kontrakt skal indgås bliver der krav om en elektrisk færge og en som skal sejle mindst 50 procent på hydrogen. Sidstnævnte vil tildeles som udviklingskontrakt. Den største færge, der sejler på ruten i dag kan rumme 400 passagerer og 76 personbil ækvivalenter.
Ifølge projektleder Camilla Røhme vil de to nye færger sandsynligvis blive på samme størrelse. Det afhænger dog af, at der er strøm nok til rådighed til opladning.
Kilde: tu.no