Ystad en del af teuropæisk transportkorridor
Ystad Havn var onsdag vært for en rundbordsdiskussion om europæisk transportpolitik, og hvordan Ystad kan blive en del af den vigtige europæiske transportkorridor Baltic-Adriatic Corridor. Det danske medlem af Europa-Parlamentet Jeppe Kofod var blandt deltagerne.
Trafikken mellem Skandinavien og Østeuropa vokser kraftigt, hvilket tydeligt mærkes på færgeruten mellem Ystad i Sydsverige og Swinoujscie i Polen. Derfor inviterede Ystad Havn i dag politikere fra Europa-Parlamentet, Polen, Sverige og Danmark til en diskussion om, hvordan trafikken mellem Ystad og Polen kan få højere prioritet i EU, og hvordan den europæiske transportkorridor Baltic-Adriatic Corridor - som i dag slutter i Swinoujscie - kan forlænges til Ystad. Blandt deltagerne var Jeppe Kofod (S), gruppeformand for Socialdemokratiet i Europa-Parlamentet.
”Kigger man på kortet over transportkorridorer i EU, er det som om jerntæppet ikke rigtigt har løftet sig i Østersøen. De nuværende korridorer binder ikke Skandinavien, Baltikum og Polen tæt nok sammen. Dermed snyder vi os selv for vækst, arbejdspladser og investeringer. Derfor er det her et vigtigt initiativ, der vil gavne både i Ystad og på Bornholm”, siger Jeppe Kofod.
Trafikken mellem Ystad og Polen er vokset kraftigt de seneste år. I 2016 blev der sat nye rekorder med blandt andet en stigning i antal lastbiler med 13% og gods med hele 16%. På grund af denne udvikling anser Ystad Havn, at den europæiske transportkorridor Baltic-Adriatic Corridor bør forlænges til Ystad og Skandinavien.
”Vi arbejder for, at trafikken mellem Ystad og Polen får højere prioritet i EU, og dagens diskussion var et skridt i den rigtige retning. Det vil være et vigtigt signal og betyde utroligt meget for vores region inklusiv Bornholm, hvis Baltic-Adriatic Corridor blev forlænget til Ystad og Skandinavien”, siger Björn Boström, adm. direktør Ystad Havn.