Maersk: Alle skal lægge pres på Alang
Maersk forsøger at få opbakning fra andre rederier til at lægge pres ophugnings-zonen Alang i Indien, så miljø og arbejdsvilkår kan bliver forbedrede. Maersk afventer nu, om nogle af de kritiserede ophugningsværfter vil komme på EU´s positivliste.
Maersk er blevet kritiseret for at benytte de omdiskuterede ophugningsværfter i Alang området i Indien, men siger selv, at de i de seneste måneder har vist, at det rent faktisk er muligt at forbedre standarderne på værfterne.
Maersk sendte i fjor to skibe til Shree Ram værftet i Alang og har fire skibe mere på vej, men afventer lige nu, om nogle af værfterne vil komme på EU´s positiv liste over miljøcertificerede værfter.
I mellemtiden har Maersk opfordret andre rederier til sammen med Maersk at lægge pres på Alang værfterne for at få dem til at hæve miljø, sikkerheds og sociale standarder på værfterne, men uden held.
“For at være helt ærlig, så tror jeg ikke at den ophedede debat hjælper andre til stå frem for at løse denne deadlock,” siger chefen for Sustainability Strategy & Shared Value i Maersk´s transportdivision, John Kornerup Bang til Fairplay.
Han siger til Fairplay, at Maersk har formået at sikre, at medarbejderne på Shree Ram værftet har fået aftalte minimumslønninger, sygeforsikringer og sikkerhedstræning og opfordrer andre værfter til at kræve “det samme høje niveau, som vi gør”.
“Vores vision er at omdanne hele Alang-området til en ansvarlig standard. Og vi tror, det kan lade sig gøre. Hvis markedet kræver det af Alang, så vil Alang gøre det,” siger John Kornerup Bang.
EU´s første liste over miljøgodkendte ophugningsværfter talte ingen værfter uden for Europa, hvilket førte til kritik fra en European Shipowners´ Association (ECSA). Organisationen opfordrede EU Kommissionen til at includere værfter i Sydasien på deres næste liste. Den forventes dog tidligst at udkomme til sommer.
Kilde: Fairplay