-
danskerederier.gif

Brexit: Rederier frygter for offshore

Brexit: Rederier frygter for offshore
Går solen ned for dansk arbejde på den britiske sokkel ved et Brexit? Det frygter Danske Rederier

Fredag 19. maj 2017 kl: 11:12


Danske Rederiers største frygt ved Brexit er, at britisk protektionisme vil forhindre danske rederier i at arbejde på den engelske sokkel. Det kan betyde tab af indtjening og danske arbejdspladser i rederierne.

Brexit: Rederier frygter for offshore
Underdirektør Jacob K. Clasen, Danske Rederier

Den britiske rederiforening og britiske fagforeninger har allerede været ude med krav om, at der efter et Brexit skal gælde særlige regler om beskæftigelse af britisk arbejdskraft, hvis et udenlandsk selskab skal kunne indgå kontrakter om arbejde på den britiske sokkel.

“Og det vil klart være den værste konsekvens af Brexit,” siger Jacob K. Clasen, underdirektør i Danske Rederier til Maritime Danmark.
Han ser helst, at forhandlingerne om Brexit ender med slet ikke at få nogen konsekvenser for rederiernes virke, men erkender, at det nok er tvivlsomt.

Ud over kampen for at bevare en fri og lige adgang til kontrakter på den britiske sokkel af hensyn til offshore rederierne, har Jacob K. Clasen to andre væsentlige ønsker:
“Vi ønsker, at samhandlen også efter et Brexit bliver så nem som muligt, så containere og skibe kan flyde så let som muligt gennem de britiske havne. At der med andre ord ikke bliver indført nye og besværlige toldprocedurer,” siger han.

“Et tredie ønske er, at EU-landene efter Storbritanniens udtræden af EU kommer op på dupperne, fordi vi allerede nu ved, at briterne vil søge at gøre det endnu mere attraktivt at drive skibsfart ud af Storbritanien. Her skal EU landene være klar til at reagere og sikre konkurrencedygtige rammevilkår,” siger Jacob K. Clasen.

Danske Rederiers ønsker ligger på linje med de ønsker, som den europæiske skibsrederforening ECSA fremlagde onsdag.
ECSA´s tre primære ønsker er:
- En fortsat gnidningsfri søtransport mellem Storbritanien og EU
- Fri bevægelighed for søfolk (uanset nationalitet), medarbejdere på land og passagerer.
- Fortsat markedsadgang til briternes handels og offshore sektorer.

Samlet set kan ønskerne summeres til et europæiske og dansk håb om, at Brexit slet ikke får indflydelse på industrien.
“Vi ønsker først og fremmest et status qvo,” som Jacob K. Clasen udtrykker det.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ekspert: Rederierne brændstoftillæg helt OK
- Deloitte: Shipping foretrækker LNG
- Dødsbrand: Yderligere ni anmeldes
- BIMCO: 2018 tabsgivende for råolietankere
- CMA CGM køber finske Containerships
- ÆrøXpressen sætter færgebyggeri i gang
- Rasmus Jarlov bliver ny erhvervsminister
- Brian Mikkelsen stopper som minister
- Danmark taber en plads på flagstats-liste
- Scorpio Tankers afviser scrubbere
- Hurtigruten slipper billigt efter lovbrud
- A.P. Møller - Maersk har udpeget ny CFO


Dagens mest læste

- Dødsbrand: Yderligere ni anmeldes
- ÆrøXpressen sætter færgebyggeri i gang
- Det må være den mindste færge…
- CMA CGM køber finske Containerships
- Skib i Port Kembla brænder fortsat


Ugens mest læste

- Slå nu bak, for h……
- Orgier med narko og sex på krydstog
- Nye oplysninger om Scandinavian Star
- Den russiske flåde i alarmberedskab
- Containere vælter ned over bunkerskib
- Få meter fra et ordentligt brag
- Aarhus Havn: 4 kæmper på 12 timer
- Maersk lukker tre år gammel containerfabrik
- Se gigant gå til kaj i Fredericia
- Tanker brækker over efter grundstødning
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst