Danske Rederier vil ambitiøs klimastrategi
I dag mødes medlemslande, erhvervs- og interesseorganisationer i FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, i London for at drøfte, hvordan skibsfarten bliver CO2-neutral. Danske Rederier går forrest for at sikre konkrete reduktionsmål for skibsfarten.
”Det er helt afgørende, at forhandlingerne får en god start. Vi ønsker en ambitiøs klimastrategi, hvor branchen på lige fod med andre industrier bidrager til, at Paris-aftalens målsætninger nås. Derfor skal der nu fastsættes klare mål for erhvervets CO2-reduktioner. Det er også vigtigt, at medlemmerne af IMO enes om, hvordan vi reducerer udledningerne fra skibsfarten,” siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier.
Der er afsat ekstra arbejdstid i IMO, så man kan komme gennem de mange indsendte forslag til klimastrategiens udformning. Danske Rederier bidrager med et uafhængigt videnskabeligt studie, der giver konkrete bud på, hvordan industrien kan reducere sine CO2-udledninger via operationelle, tekniske og økonomiske tiltag.
Det er klart, at en innovativ omstilling af branchen er nødvendig, herunder brugen af nye alternative brændstoffer, for at nå i mål. Studiet er bragt til forhandlingsbordet af en lang række lande, heriblandt Danmark, der argumenterer for behovet for målbare reduktionsmål.
På den anden fløj mener en række lande, inklusiv Brasilien og Indien, at klimastrategien skal tage særligt hensyn til udviklingslandene. Erhvervet har med den internationale rederiforening, ICS, i front spillet ud med to konkrete bud på reduktionsmål.
”Det er vores ønske, at det ikke vil lykkes bagstræberiske spillere at trække forhandlingerne i langdrag. Men vi kommer nok ikke udenom at skulle drøfte mulige differentieringer mellem udviklings- og industrilande. For os er det dog helt afgørende, at reduktionen af skibes udledninger af drivhusgasser sker på lige vilkår for alle i branchen. Ellers vil det forvride konkurrenceevnen,” siger Maria Bruun Skipper.
Kilde: Danske Rederier