Klik venligst
danskerederier.gif

Gammel radio-tech i brug mod cyber-angreb

Gammel radio-tech i brug mod cyber-angreb
Denne loran-modtager blev brugt på fly helt op til 60´erne

Tirsdag 8. august 2017 kl: 14:00


Risikoen for at cyberangreb rammer skibes navigationssystemer, får nu flere lande til at kigge på udvikling af backup-systemer, der har rødder i radio-teknologi der kan dateres helt tilbage til 2. Verdenskrig. Men mangel på enighed mellem landene hindrer bred dækning.

Problemet med de moderne og avancerede navigationssystemer er i følge eksperterne, at de er baseret på GPS signaler, der er sårbare overfor jamming fra hackere, fordi signalerne er meget svage.

I modsætning til fly, har skibe i dag intet alternativ til GPS-navigation og svigter den på grund af nedbrud eller cyberangreb er der risko for for grundstødninger eller kollisioner.

Sydkorea har sat gang i udviklingen af et jordbaseret navigationssystem under navnet “eLoran”, mens USA planlægger at følge efter. Rusland og Storbritannien har også udforsket versioner af systemet, der virker med radiosignaler.

Udviklingen sker på baggrund af flere nedbrud i skibenes GPS-navigationssystemer i de senere måneder og år. Nedbrud, der ikke nødvendigvis skyldes cyber-angreb, men også kan være forårsaget af vejrfænomener omkring solens stråling.

Sydkorea kunne dog sidste år rapportere om, at hundredevis af fiskefartøjer vendte hurtigt tilbage til havn, efter at deres GPS-signaler var blevet jammet af hackere fra Nordkorea, der dog nægtede at være ansvarlig.

eLoran teknologien er en efterfølger til det Loran system (lon-range navigation), der blev skabt under 2. Verdenskrig. Og udviklerne peger på, at eLoran er vanskeligt at jamme, da det er ca. 1,3 mio. gange stærkere end et GPS signal.

Selvom andre lande også skulle hoppe på udviklingen og implementeringen af alternativer til GPS, er der dog fortsat lange udsigter - eller måske snarere slet ingen - til at andre systemer vil kunne give en verdensomspændende dækning.
Det skyldes, at man næppe bliver enige om ét alternativt system og at mange lande slet ikke ønsker at være med.

Danmark er sammen med Norge, Frankrig og Tyskland således blandt de lande, der helt har valgt at lukke for de gamle radiosystemer - og Storbritannien har opgivet eLoran, fordi andre europæiske lande ikke var interesseret i at være med, skriver Reuters.

Kilde: NyTeknik


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Omkring 400 ansatte hos Færgen opsagt
- Havneleje forbedres under værftsophold
- To af tre skibe skrottet på strande i Asien
- Rapport om brand på World Calima
- Hamburg Süd bryder gammel tradition
- Fragtskib vædrer sluse i Kieler-Kanalen
- Brand kræver nye strategier
- Uklarhed om Brexit kan skade handlen
- Usikkert hvornår Express 2 er sejlklar igen
- Pirater bange for kogende vand og olie
- Noble Group får livline trods mia-tab
- Lystsejler har anmeldt M/F Marstal


Dagens mest læste

- Omkring 400 ansatte hos Færgen opsagt
- Hurtigruten's nye hybridskib søsat
- Ørsteds Race Bank SOV begynder søtest
- Havneleje forbedres under værftsophold
- Offshoreenergy.dk flytter hovedsæde


Ugens mest læste

- Esvagts næste ERRV søsat
- Nordmændene køber stort ind i Danmark
- Lystsejler har anmeldt M/F Marstal
- Nyt skatteudspil kan ramme danske søfolk
- Express 2 igen ramt af motorhavari
- Fragtskib vædrer sluse i Kieler-Kanalen
- Container-pramme en voksende forretning
- Verdens bedste krydstogtskibe er kåret
- Pirater bange for kogende vand og olie
- Hamburg Süd bryder gammel tradition
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst