Svovlregler i fokus på svensk konference
Danske Rederier satte tirsdag, sammen med den svenske rederiforening, Svensk Sjöfart, spot på håndhævelse af de kommende globale svovlkrav. Det skete på Sveriges største søfartsmesse- og konference, DSM2017, der finder sted på den lille ø Donsö i disse dage.
”Det er godt, at vi står sammen her, for de danske rederier bakker fuldt ud op om de skærpede svovlregler, som vil medføre en stor gevinst for både miljøet og folkesundheden. Men det er helt afgørende, at kravene følges op med effektiv international håndhævelse for at hindre en skævvridning af konkurrencen. Svovlfattigt brændstof koster nemlig dobbelt så meget som almindeligt brændstof, og det må aldrig svare sig at snyde. For det ødelægger det for dem, som faktisk overholder reglerne,” sagde Anne H. Steffensen.
Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, var tirsdag eftermiddag på hovedscenen sammen med Pia Berglund, Executive Vice President, fra den svenske rederiforening. De to organisationer, der deler stand på messen, satte fokus på udfordringerne med håndhævelse af de kommende skærpede krav til skibes svovludledning.
Danske Rederier glæder sig over et stærkt samarbejde med den svenske søsterorganisation, der deler de danske rederiers bekymring i forhold til håndhævelse af skibes svovludledning på åbent hav. Begge organisationer arbejder ihærdigt for at sikre, at IMO’s kommende implementeringsplan af de internationale svovlregler også vil håndtere problemstillingen omkring håndhævelse.
FN’s søfartsorganisation, IMO har vedtaget, at de globale regler fra 1. januar 2020 ændres, så skibes svovludledning maksimalt må være 0,5 procent sammenholdt med 3,5 procent i dag. Udarbejdelsen af den implementeringsplan starter i februar 2018 og forventes færdig i 2019.
Kilde: Danske Rederier