Klik venligst
danmarks-rederiforening.gif

Skæbnedag for John Fredriksens Seadrill

Skæbnedag for John Fredriksens Seadrill

Tirsdag 12. september 2017 kl: 13:53


Senest den 12. september. Måske tidligere. Sådan har udmeldingerne lydt fra det kriseramte Seadrill om deadline for en rekonstruktion af selskabet, der har en gæld på mere end 10 mia. dollar. Så det er i dag, der skal ske noget, hvis Seadrills udmelding skal holde.

Forventningen er, at John Fredriksens rigselskab Seadrill i dag går i betalingstandsning for at kunne gennemføre en rekonstruktion, hvor kreditorer og aktionærer godt kan belave sig på at vinke endeligt farvel til enorme summer.
Det har Seadrill forlængst advaret om i sine orienteringer til markedet - og det har aktionærerne forlængst konstateret med en aktie, der handles til 1,77 nkr. denne eftermiddag.

Og det var i forbindelse med aflæggelsen af regnskabet for 2. kvartal i sidste måned, at Seadrill oplyste, at de forventede at bede retten i New York om konkursbeskyttelse - den såkaldte Chapter 11 i amerikansk lovgivning - senest i dag.

Tidspunktet er næppe tilfældig valgt, da selskabet ifølge det norske medie e24.no har to lån, der forfalder den 14. september med en oprindelig låneramme på ialt 950 mio. dollar. Dagen efter forfalder en obligationsgæld på 1,0 mia. dollar.

Altså alt i alt en rigtig dyr uge for Seadrill, der med har meldt ud, at de går efter at hente en mia. dollar i ny kapital. Og her er forventningen, at storaktonær John Fredriksen ikke undgår at bidrage grundigt. Kinesiske investorer har været nævnt som mulige partnere i Seadrill.

Ud over den nye kapital er det afgørende for Seadrill, at de i forbindelse med en rekonstruktion får en fem-årig udsættelse på forfaldet af milliardlån og udsættelse på afdragsbetalingerne på en netto rentebærende gæld, der i 2. kvartalsregnskabet opgøres til 8 mia. dollar.

John Fredriksen har tidligere givet udtryk for, at rekonstruktionen af Seadrill er den mest vanskelige og komplekse opgave, han har været involveret i sin mere end 50 år lange karriere i shipping. Om det lykkes for ham, er fortsat et godt spørgsmål.

Kilde: e24


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Scandlines fik bragende god sommer
- Hurtigruten sættes under pres
- Det Blå Danmark får ambitiøs forskning
- Skat erkender forskelsbehandling
- Slæbebåd hæves nu efter kollission
- Overkonstabel død ved ulykke på Absalon
- Ubemandet båd på kollissions-kurs
- Tag med færgen en tur til Fur - det er gratis
- IMO advarer mod aluminiumsmalm i lasten
- Endnu to rederier meldt for svovlforurening
- Maersk Line: Ikke flere mega-skibe
- Maersk rost for åbenhed om cyber-angrebet


Dagens mest læste

- Overkonstabel død ved ulykke på Absalon
- Slæbebåd hæves nu efter kollission
- Skat erkender forskelsbehandling
- Dramatisk redningsaktion fra synkende færge
- Scandlines fik bragende god sommer


Ugens mest læste

- Maersk-ansatte får nye arbejdsgivere
- Krigsskibe søger ly for storm ved Bornholm
- ÆrøXpressen leder efter “stor-investorer”
- Verdens største containerskibe bliver franske
- Video: Fortøjning af verdens største FLNG
- Farvel og tak til en hel skibs-klasse
- Maersk Line: Ikke flere mega-skibe
- Det Blå Danmarks rigeste anno 2017
- Gina Krog FSO brød i brand ved kaj i Norge
- Ubemandet båd på kollissions-kurs
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst