El-drevne skibe gør dansk færgefart grøn
Dansk færgefart bliver grønnereog el-drift er en væsentlig del i den udvikling. For at fremme en mere miljøvenlig drift af færger, sætter Dansk Energi og Danske Rederier fokus på elektrificering ved en temadag den 29. november.
”På overfarten mellem Helsingør og Helsingborg står HH Ferries overfor at sejle på tværs af Øresund med verdens største eldrevne færger. Det vil give renere luft og mindre klimabelastning, så mere el i færgefarten er en udvikling, som vi vil se flere steder”, siger direktør Jakob Ullegård fra Danske Rederier.
Han regner med, at elektricitet vil fortrænge fossile brændsler på stadig flere færger i de kommende år, når en færge skal renoveres eller skiftes. Et aktuelt eksempel er ved Faaborg, hvor en tidlig udskiftning af dieselmotorer kan ende med, at færgen til Avernakø og Lyø bliver delvist elektrisk. Det kan også gælde havnebusser og turistbåde.
Forsknings- og udviklingsdirektør Jørgen S. Christensen fra Dansk Energi, hvis medlemmer sørger for nettilslutning af ladeudstyr til el-færger, vurderer, at elektrificering af transportsektoren bliver en central del af udfasningen af de fossile brændsler frem mod 2050.
Batterier falder kraftigt i pris i disse år, og samtidig bliver elektriciteten grønnere. I første halvdel af 2017 blev, næsten 45 procent af det danske elforbrug, dækket af vindmøller. Der kommer også stadig mere bæredygtig energi fra kraftværker og solceller, så fremtidens færger kan, ifølge Jørgen S. Christensen, sejle på el med renere samvittighed.
For at sætte fokus på mulighederne i eldrevet færgefart afvikler Dansk Energi i samarbejde med Danske Rederier en temadag den 29. november. Her vil der bl.a. være oplæg fra de to organisationer, HH Ferries, Forsyning Helsingør og Ærø Kommune, hvor eldrift også står højt på dagsordenen.
Danske Rederier glæder sig sammen med Dansk Energi over, at regeringen sammen med et flertal i Folketinget har besluttet at fjerne PSO-afgiften fra elregningen.
Kilde: Danske Rederier