Royal Arctic Line fik underskud i 1. halvår
Royal Arctic Line har leveret et skuffende regnskab for første halvår 2017. Rederiet fik et nettoresultat på minus 28 millioner kroner mod et budget på minus 15 millioner. I samme halvår 2016 var der et overskud på 11 millioner kroner. Særligt et nyt IT system påvirkede regnskabet.
”Halvårsresultatet afspejler et udfordrende år for Royal Arctic Line. Vi oplevede driftsmæssige forstyrrelser i perioden som følge af Mary Arctica’s påsejling af et isfjeld, Johanna Kristina’s skade i Østgrønland og kranproblemer på Arina Arctica. Vi er taknemmelige over, at ingen af disse større uheld resulterede i skade på menneskeliv”, skriver Royal Arctic Line om regnskabet.
Den største udfordring i halvåret har dog været at få rederiets nye IT system til at fungere tilfredsstillende. Udfordringerne med booking og opfølgning af godsets status blev ikke løst fuldt ud i perioden og i takt med at mængderne øges, steg problemerne også med de nye arbejdsgange og systemerne.
Royal Arctic Line forandrer sig i disse år og forbereder sig til at kunne leve visionen om at gøre det let at handle med Grønland. Således blev et nyt 2.150 TEU containerskib kontraheret i januar og formaliseringen af det nye besejlingsmønster fra 2019 er i fuld gang på de forberedende stadier. En modernisering af IT systemet har været en nødvendig del heraf.
Rederiet opnåede at tage levering af Malik Arctica og afsluttede samtidig på positiv vis en svær forhandling om refusion af væsentlige indbetalinger for de to aflyste skibe fra Remontowa.
Resultatet afspejler en sen start med transport af fisk fra Nordvestgrønland grundet issituationen, øgede omkostninger til de nye skibe leveret i 2016 og 2017, øgede omkostninger til Sikuki Nuuk Harbour samt øgede personale, salgs- og administrationsomkostninger, primært som følge af det nye IT system.
Derudover er afskrivninger og rentebyrden steget væsentligt som følge af de nye skibe. Disse omkostninger er, bortset fra de øgede udgifter til den nye systemimplementering, forventede i forbindelse med den planlagte opgradering af infrastrukturen.
Rederiet forventer en stabilisering i resten af året, og med et halvår der stadig udviser et sundt niveau for godsmængderne, forventes et driftsresultat for hele året på mellem 5 og 15 millioner kroner. Tidligere ventedes et driftsresultat mellem 15 til 25 millioner.
Rederiet løb i går ind i endnu et mindre problem, da bygdeskibet Angaju Ittuk fik motorproblemer og nu ligger stille i Aasiaat. Hvad fejlen er, vides endnu ikke, men teknikere er i gang med at undersøge det.
Royal Arctic Line