Kamp for maritim voldgift i Danmark
Det maritime erhverv i Danmark kan få et nyt produkt på hylderne, hvis det lykkes at etablere et nyt nordisk maritimt voldgiftsinstitut i Danmark. Det vil være til fordel for rederierne, at tvister løses lokalt og med tæt kendskab til nordiske regler, mener Danske Rederier.
I dag har Det Danske Voldgiftsinstitut, der behandler alle typer af sager, udfordringer med at tiltrække maritime sager, muligvis som følge af, at der er tale om et ”generelt” voldgiftsinstitut. Hvis man i stedet på tværs af Norden forener kræfterne, vil der være mulighed for at opnå den fornødne kritiske masse til at etablere et selvstændigt nordisk maritimt voldgiftsinstitut. Dette er baggrund for et nyt initiativ fra erhvervet selv med de nordiske søretsforeninger i spidsen.
Næste skridt er at etablere nonprofit foreninger i de forskellige nordiske lande, som sammen kan varetage administrationen af voldgiftssagerne på basis af et fælles sæt voldgiftsregler. Den danske forening forventes at få en bestyrelse med repræsentanter fra det danske rederierhverv. Branchen ser et stort potentiale i en sådan løsning.
”I dag lander stort set alle maritime tvister i London og New York. Det gør det dyrere for de danske rederier at føre sagerne, blandt andet som følge af dyrere advokater og tunge og komplekse processuelle regler. Det vil være en win-win situation, at tvister løses på hjemmebane, og så kan Danmark samtidig udbygge den samlede juridiske ekspertise i shippingsager,” siger Mikael Skov, CEO i Hafnia Tankers.
Et nordisk maritimt voldgiftsinstitut vil blandt andet kunne varetage sager angående løsning af tvister mellem parter hjemmehørende i de nordiske lande. Derudover giver Brexit usikkerhed om, hvorvidt fremtidige engelske domme kan fuldbyrdes i EU, hvilket ligeledes kan være med til at skabe et nyt marked.
”Det er helt i tråd med det blå vækstteams vision om Danmark som et globalt maritimt kraftcenter, at nye forretningsområder identificeres, dyrkes og markedsgøres,” siger Jesper Lok, bestyrelsesformand for rederierne J. Lauritzen og Esvagt og tidligere formand for vækstteamet.
”Tiden er moden til en holdningsændring i branchen. Med det rette initiativ tror jeg, at der er et marked for maritim voldgift i Norden. I dag vælges i vidt omfang maritim voldgift eller domstolene i London per automatik, men det er en dyr løsning. Med Brexit er det ikke længere - særligt i relation til valget af de engelske domstole - en fornuftig løsning på sigt,” fortsætter han.
Kilde: Danske Rederier